Harian Metro

Perlu RM105,000 pindah hati Nur Medina

- Noor Ainum Ibnu Hajar Abu Seman am@hmetro.com.my

Ssetiap kali melihat tubuh anak lelakinya yang mempunyai kesan terbakar, hati Zarifah Bakri, 33, meruntun sedih membayangk­an masa depan si bongsu yang baru berusia empat tahun.

Tidak termasuk rasa sebak apabila melihat pandangan dan kata-kata mengguris hati dilemparka­n setiap kali dia membawa Zulfikar Ridwan Mohd Radzit bersiar-siar ke taman.

Bagaimanap­un, ibu tunggal dua anak itu cekalkan hati dan tidak putus berdoa supaya keadaan Zulfikar Ridwan kembali normal dan mampu bersekolah seperti kanak-kanak lain.

Menurut Zarifah, tubuh anaknya itu terbakar 80 peratus akibat terkena api pelita ketika Syawal kelima tahun ini.

“Ketika kejadian, saya ke Pasir Mas: Seorang bayi perempuan memerlukan bantuan kewangan lebih RM100,000 untuk menjalani pembedahan pemindahan hati di Hospital Renji di Sekolah Perubatan Universiti Jiao Tong, Shanghai, China dalam masa terdekat.

Bayi berkenaan, Nur Medina Nur Mazhardi berusia setahun enam bulan disahkan menghidap penyakit biliary atresia (BA) atau kegagalan fungsi hati sejak Februari lalu.

Ibunya, Wan Norizah Wan Seman, 31, berkata, ketika anak bongsu daripada dua beradik itu berusia lima hari, Nur Medina menghidap demam kuning (jaundis) sehingga berusia 50 hari.

“Pemeriksaa­n lanjut mendapati saluran makan anaknya tersumbat sebelum menjalani pembedahan perut di Hospital Kuala Lumpur.

“Selepas itu perut anak makin membesar sebelum dirujuk ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) dan doktor memaklumka­n hati anak saya rosak dan memerlukan pemindahan hati segera,” katanya ketika ditemui di Kampung Tok Uban, di sini, semalam.

Menurutnya, dia dimaklumka­n, kos pemindahan hati san terbakar membuka bajunya sebelum menghubung­i saya.

“Apabila saya tiba di rumah jiran, kami membawanya ke Hospital Jengka untuk mendapatka­n rawatan,” katanya.

Zarifah yang juga orang kurang upaya (OKU) fizikal berkata, anak lelakinya dibawa ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HOSHAS), Temerloh, sebelum dirujuk ke pakar di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

“Doktor melakukan pembedahan mengambil isi di bahagian kaki dan belakang tubuh anak untuk diletakkan di kawasan terbakar iaitu di perut, leher dan tangan termasuk memotong jari kelengkeng kiri kerana bimbang dijangkiti kuman.

“Selama dua bulan lebih anak dirawat di HKL serta Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan, Kuala Lumpur sebelum dibenarkan keluar Aidiladha lalu,” katanya.

Ibu tunggal yang bekerja di kedai makan itu berkata, doktor mencadangk­an pembedahan plastik dengan kos rawatan lebih RM30,000 bagi leher, badan dan tangan anaknya.

“Sehingga kini, saya hanya mampu mengumpul wang hampir RM2,000 hasil ihsan rakan dan orang ramai,” katanya.

Orang ramai yang ingin menyalurka­n bantuan boleh menghubung­i Zarifah di talian 019-9450780.

 Budak terbakar pada Syawal lalu perlu RM30,000 untuk bedah plastik

di hospital China itu menelan belanja RM160,000.

“Saya buntu untuk menyediaka­n wang sebanyak itu suami hanya bekerja sebagai buruh di kampung dengan pendapatan RM800.

Nasib keluarga itu mendapat perhatian Kelab Kebajikan dan Sukarelawa­n Sosial (KELSS) yang mewujudkan tabung untuk Nur Medina.

Ketua Unit Komunikasi dan Media KELSS Akidi Ab Hamid berkata, dana untuk Nur Medina kini berjumlah RM55,000 dan bayi itu masih memerlukan RM105,000.

Katanya, orang ramai yang mahu membantu membiayai kos rawatan bayi itu boleh menyalurka­n ke akaun CIMB 8602498368 atas nama Kelab Kebajikan dan Sukarelawa­n Sosial atau menghubung­i Wan Norizah di talian 0111492585­3 untuk maklumat lanjut.

 ??  ?? ZULFIKAR bersama neneknya Zabedah Ahmad.
ZULFIKAR bersama neneknya Zabedah Ahmad.
 ?? Wan Norizah ?? WAN Norizah menunjukka­n perut Nur Medina yang membesar. Doktor memaklumka­n hati anak saya rosak dan memerlukan pemindahan hati segera”
Wan Norizah WAN Norizah menunjukka­n perut Nur Medina yang membesar. Doktor memaklumka­n hati anak saya rosak dan memerlukan pemindahan hati segera”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia