Harian Metro

8,000 budak tanpa ayah, ibu

-

“Sekarang ini (hingga Oktober) saya difahamkan oleh Tentera Bangladesh dianggarka­n ada 8,000 kanak-kanak etnik Rohingya tinggal di kem pelarian hidup tanpa ibu bapa.

“Mereka ini tidak tentu arah, berlari di bawah pokok tanpa baju, memegang perut tanda lapar, jadi, sampai hatikah kita hanya melihat saja perkara ini berlarutan?

“Apa juga cemuhan orang saya tak kisah asalkan usaha saya ini dapat hentikan pembunuhan etnik Rohingya. Pengalaman melihat sendiri kehidupan mereka yang daif di kem pelarian memberikan kesan mendalam terhadap saya.

“Malah pengalaman melihat sendiri mereka ini menyelamat­kan diri daripada dibunuh menguatkan lagi semangat untuk membantu serta membela nasib etnik Rohingya,” kata aktivis

Tengku Emma Zuriana Tengku Azmi.

Tengku Emma yang juga duta

Zuriana

di Malaysia berkata, dia mula terbabit dalam sukarelawa­n memperjuan­gkan nasib Rohingya sejak 2012 apabila sekumpulan etnik itu mendarat di Pulau Langkawi, Kedah.

Katanya, keadaan pelarian ketika itu yang daif dan tidak makan berhari-hari sepanjang berada di laut cukup menyentuh hatinya lalu menjadikan dia nekad untuk membantu mereka.

Sejak itu juga, Tengku Emma Zuriana mula melakukan kajian mengenai masyarakat Rohingya terutama membabitka­n angka etnik itu yang mati dibunuh selain terkorban ketika cuba menyelamat­kan diri.

“Kita tidak tahu berapa ramai etnik ini terkorban ketika belayar di lautan. Jadi atas belas ihsan saya sebagai manusia, sesuatu perlu dilakukan segera untuk membela nasib mereka,” katanya ketika ditemui di Banda Hilir, di sini, semalam.

 Kehidupan tidak tentu arah sambil pegang perut kelaparan

Tengku Emma Zuriana yang juga aktivis Flotilla Antarabang­sa 2 Arakan (IF2A) berkata, dia kini bersama beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) termasuk Persatuan Darul Fitrah Negeri Terengganu giat mendapatka­n bantuan seperti selimut dan pakaian tebal bagi musim sejuk untuk dibekalkan ke kem pelarian.

 ??  ?? SUKARELAWA­N menyampaik­an sumbangan kepada etnik Rohingya di kem pelarian di Bangladesh.
SUKARELAWA­N menyampaik­an sumbangan kepada etnik Rohingya di kem pelarian di Bangladesh.
 ??  ?? DOKTOR memberikan rawatan kepada warga emas etnik Rohingya di klinik yang disediakan NGO di kem pelarian di Bangladesh.
DOKTOR memberikan rawatan kepada warga emas etnik Rohingya di klinik yang disediakan NGO di kem pelarian di Bangladesh.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia