Harian Metro

RM525,000 145 tenggiling

- Aizat Sharif mohd.aizat@hmetro.com.my

 Dua lelaki gagal bawa masuk haiwan eksotik bernilai RM525,000 ke negara jiran

Cubaan dua lelaki untuk menyeludup 145 ekor tenggiling termasuk lima bungkus sisik haiwan itu bernilai RM525,000 ke negara jiran tidak berhasil apabila mereka ditahan di lokasi berasingan di Changlun dan Bukit Kayu Hitam, kelmarin.

Pengarah Jabatan Perlindung­an Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) Kedah Muhammad Ali Che Aman berkata, dalam serbuan pertama jam 7.45 pagi anggotanya menahan lelaki berusia 37 tahun di sebuah rumah di Kampung Darat, Changlun sebelum merampas 85 ekor tenggiling.

“Dalam serbuan itu, lima anggota PERHILITAN Kedah yang bertindak hasil risikan berjaya mengesan tiga lelaki berada dalam rumah berkenaan.

“Ketika serbuan dilakukan, dua daripada tiga lelaki dipercayai warganegar­a Thailand melarikan diri namun kita menahan seorang lagi lelaki tempatan di kawasan rumah itu.

“Pemeriksaa­n lanjut di rumah berkenaan berjaya menemui 85 ekor tenggiling dan apabila diperiksa pada suspek didapati dia tidak mempunyai sebarang dokumen pemilikan secara sah daripada Jabatan PERHILITAN untuk menyimpan spesies binatang berkenaan,” katanya pada sidang media di Pejabat Jabatan PERHILITAN Kedah, di sini, semalam.

Muhammad Ali berkata, siasatan mendapati suspek bertindak sebagai ‘runner’ untuk membawa haiwan berkenaan dari satu tempat ke satu tempat lain.

“Kemungkina­n tenggiling ini diperoleh dari Indonesia dan menjadikan negara ini sebagai transit untuk membawanya ke negara lain.

“Selain itu, kita turut merampas sebuah kereta Nissan Teana dipercayai digunakan suspek untuk menyeludup haiwan berkenaan,” katanya.

Sementara itu, pada hari yang sama juga, seorang lelaki warga Thailand berusia 47 tahun ditahan Agensi Kawalan Sempadan Malaysia (AKSEM) ketika cuba menyeludup 55 bungkusan tenggiling serta lima bungkus sisik tenggiling bernilai RM175,000, di Bukit Kayu Hitam.

“Suspek yang juga turut dipercayai ‘runner’ ditahan dalam sekatan jalan raya di Kilometer 1.3 Lebuhraya PLUS berdekatan Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamata­n (ICQS) Bukit Kayu Hitam jam 2.30 petang,” katanya. Muhammad Ali berkata, AKSEM yang memeriksa kereta Toyota Altis dipandu lelaki itu menemui bungkusan berisi tenggiling dan sisik tenggiling di bahagian but kereta. “Kita percaya suspek menggunaka­n Malaysia terutama Kedah sebagai transit laluan yang mana haiwan itu akan dijual kepada pembeli mereka di pasaran gelap di Thailand, Vietnam dan China untuk dijadikan sebagai makanan eksotik.

“Malah, permintaan terhadap haiwan itu juga agak tinggi di China disebabkan haiwan berkenaan dijadikan hidangan terutama pada musim sejuk,” katanya.

Beliau berkata, harga bagi satu kilogram tenggiling yang dijual di pasaran tempatan mampu mencecah antara RM200 hingga RM300 dan harganya akan meningkat lima kali ganda harga apabila dipasarkan di luar negara.

“Suspek kini ditahan reman selama empat hari bermula hari ini (semalam) untuk siasatan mengikut Seksyen 68(2)(a) Akta Pemulihara­an Hidupan Liar 2010 (Akta 716),” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia