Harian Metro

Wanita kudung azam mahu kembali cari rezeki

-

Kuala Lumpur: “Saya tahu industri batik kebanyakan­nya dipelopori wanita, tetapi saya cabar diri untuk terjun dalam bidang ini.

“Meskipun tidak pernah menimba pengalaman sebelum ini sebagai pencanting, saya tidak akan mensia-siakan ilmu ditimba di sini selama tiga tahun tanpa membawa hasilnya ke negeri kelahiran saya,” kata pelajar terbaik keseluruha­n 2017 Institut Kemahiran Negara (IKN) jurusan diploma, Sazrin Mohamad, 26, dari Kota Kinabalu, Sabah.

Menurut Sazrin, bakat dalam bidang melukis membolehka­n dia meneruskan pelajaran ke Kolej Yayasan Sabah dalam bidang tekstil batik.

“Selama tiga penggal di sana melayakkan saya untuk meneruskan pembelajar­an di IKN.

“Untuk mahir sebagai pencanting tidak bergantung kepada buku semata-mata. Seseorang harus bersedia dengan pelbagai idea unik untuk dihasilkan,” katanya yang kini mendapat tawaran kerja daripada syarikat swasta di Putra Heights dalam industri batik.

Sarah Emanuella Dumandan, 21, yang dianugerah­kan pelajar terbaik keseluruha­n 2017 IKN jurusan sijil pula akan terus mendalami seni kraf batik yang diminatiny­a sejak di bangku sekolah.

Menurut Sarah, dia mahu menyambung pengajian dalam seni kraf batik sehingga ke peringkat tertinggi bagi membantu keluargany­a di Keningau, Sabah.

Anak kedua daripada tujuh beradik ini juga akan meluaskan pengalaman­nya menerusi platform dalam talian bagi memperkena­lkan batik ke serata dunia.

“Saya amat berterima kasih kepada kedua-dua orang tua yang banyak memberi dorongan agar Baling: Walaupun dirinya sudah tidak seperti dulu apabila kudung tangan kanan akibat kemalangan, namun seorang wanita tetap cekal kerana mahu bekerja apabila sembuh nanti.

Siti Khatijah Zakaria, 28, dari Kampung Banggol Setang, Sungai Limau, Pulai di sini berkata, dia sudah melupakan kejadian itu dan menganggap tragedi menimpanya sebagai takdir Allah dan akan terus mengejar masa depan demi keluargany­a.

Menurutnya, dalam kejadian 30 Ogos lalu, dia dalam perjalanan pulang dari tempat kerja sebelum terbabit kemalangan yang menyebabka­nnya kehilangan tangan kanan dan anak dalam kandungan.

“Tangan kanan saya terpaksa dipotong, kaki kanan pula patah pada paha manakala anak dalam kandungan menemui ajal.

“Saya reda dengan ujian Allah yang terjadi ketika dalam saya dapat meneruskan pengajian di sini.

“Walaupun mereka tidak dapat hadir pada majlis konvokesye­n ini, saya gembira kerana berjaya perjalanan pulang mencari rezeki biarpun tragedi ini sungguh memilukan,” katanya ketika menerima kunjungan Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) membawa pulang sijil dan penghargaa­n ini,” katanya.

Pada majlis konvokesye­n ini, seramai 38 graduan peringkat sijil dan 76 diploma menerima Baling Shamsul Izrin Isahak di rumahnya, di sini, semalam.

Siti Khatijah berkata, akibat kemalangan itu, dia dirawat di Hospital Sultan Abdul Halim penganuger­ahan dalam bidang masing-masing meliputi seni kraf iaitu logam, batik, tenunan, rotan dan buluh, seramik serta kayu.

Ketua Setiausaha Kementeria­n Pelanconga­n dan Kebudayaan Malaysia Datuk Rashidi Hasbullah berkata, berdasarka­n Bajet 2018 sebanyak RM2 bilion diperuntuk­kan kepada usahawan kraf menerusi Tabung Pelanconga­n bagi mengembang­kan industri kraftangan negara.

“Bantuan berupa pinjaman ini menyasarka­n pengembang­an industri kraftangan yang bertepatan dengan sasaran negara menjadikan Malaysia sebagai destinasi pelanconga­n dunia.

“Malah, Kuala Lumpur turut berada di tangga keempat dalam senarai Bandaraya Membeli-Belah Terbaik Di Dunia oleh Cable News Network (CNN),” katanya pada Majlis Konvokesye­n IKN ke-16, di sini, semalam. (HSAH) Sungai Petani selama dua bulan, selain menjalani rawatan susulan kerana kaki masih sakit.

“Tangan kanan yang dipotong juga masih terasa sengal manakala paha kanan juga sakit dan tidak boleh bergerak. Semua urusan harian bergantung kepada ahli keluarga apabila suami keluar mencari rezeki,” katanya.

Menurutnya, apabila sembuh nanti, dia berazam mencari pekerjaan sesuai kerana dia kini bergelar orang kurang upaya (OKU).

Sementara itu, Shamsul Izrin berkata, JKM memberi bantuan segera RM300, kerusi roda dan barangan makanan kepada keluarga berkenaan.

Beliau berkata, wanita itu disaran memohon kad OKU bagi memudahkan­nya layak mendapat bantuan bulanan apabila bekerja nanti.

 ??  ?? SAZRIN dan Sarah menunjukka­n piala yang diterima pada Majlis Konvokesye­n IKN ke-16, semalam. KETUA Pengarah Kraftangan Ibrahim Ismail (tengah) menyampaik­an piala kepada Sazrin sambil diperhatik­an Rashidi.
SAZRIN dan Sarah menunjukka­n piala yang diterima pada Majlis Konvokesye­n IKN ke-16, semalam. KETUA Pengarah Kraftangan Ibrahim Ismail (tengah) menyampaik­an piala kepada Sazrin sambil diperhatik­an Rashidi.
 ??  ?? SHAMSUL (dua dari kanan) melihat keadaan Khatijah di rumahnya di Kampung Banggol Setang, Sungai Limau, semalam.
SHAMSUL (dua dari kanan) melihat keadaan Khatijah di rumahnya di Kampung Banggol Setang, Sungai Limau, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia