Harian Metro

Tak boleh buat kesilapan: De Rossi

-

Milan: Pemain tengah Itali, Daniele De Rossi berasakan ungkapan ‘akan beri 110 peratus’ dan menuntut sokongan padu penyokong tidak lagi boleh diguna pakai menjelang aksi playoff kelayakan Piala Dunia menentang Sweden, awal pagi esok.

Sambil mengakui kegagalan Itali layak ke Piala Dunia akan mencetus detik hitam buat kariernya, pemain 34 tahun itu berkata, sejarah lalu dan keberanian belum cukup untuk memastikan tempat Itali kekal di pusingan akhir sejak edisi 1962.

Itali terpaksa membuat perhitunga­n di playoff selepas menamatkan pusingan kelayakan Wellington: Peru diletakkan sebagai pilihan untuk memenangi aksi playoff kelayakan Piala Dunia menentang New Zealand sekali gus dilihat mampu menamatkan penantian 36 tahun untuk ke pusingan akhir di Russia, tahun depan.

Pagi esok, Peru yang menghuni ranking ke-10 dunia akan berkunjung ke tempat Kumpulan G di belakang Sepanyol.

“Ia perlawanan yang kami tidak boleh lakukan kesilapan,” kata De Rossi yang menjuarai Piala Dunia 2006.

“Walaupun bagus untuk bercakap mengenai legasi atau sejarah, perlawanan ini pasti jadi pertaruhan. Kami perlu hadapi perlawanan ini seperti satu pertarunga­n dan kami perlu bermain dengan penuh teliti.

“Untuk meminta sokongan peminat, buat masa sekarang, ia tidak lagi sesuai dan bukan masa yang sesuai. Kami perlu memenangi perlawanan ini.”

De Rossi yang sudah mencatat 116 penampilan bersama Itali termasuk tiga Piala Dunia bagaimanap­un tidak dapat membayangk­an situasi dihadapi skuad Itali sekiranya pasukan itu gagal melayakkan diri.

“Jika ia berlaku, ia mungkin akan merosakkan karier saya. Secara peribadi, cukup indah untuk beraksi di Piala Dunia buat kali keempat. Semua orang tidak mahu terlepas beraksi di Piala Dunia,” katanya. - Reuters arena bola sepak Jerman ketika jaringan tunggalnya menghadiah­kan kejuaraan Piala Dunia 2014, menewaskan Argentina 1-0 selepas masa tambahan.

Selepas detik istimewa di Maracana itu, Goetze bergelut dengan kecederaan dan gangguan metabolism­e untuk tempoh tujuh bulan sepanjang tahun ini dengan kali terakhir beraksi bersama skuad Jerman pada November 2016.

Namun Goetze kembali selaku watak penting buat Borussia Dortmund dan kini mengharapk­an aksi di Wembley menjadi batu loncatan buatnya cuba memburu slot dalam pasukan ke Piala Dunia tahun depan.

“Saya sudah tidak sabar,”

 ?? Daniele De Rossi ?? Kami perlu hadapi perlawanan ini seperti satu pertarunga­n dan kami perlu bermain dengan penuh teliti” PEMAIN Peru berlatih tanpa Guerrero menjelang pertemuan dengan New Zealand.
Daniele De Rossi Kami perlu hadapi perlawanan ini seperti satu pertarunga­n dan kami perlu bermain dengan penuh teliti” PEMAIN Peru berlatih tanpa Guerrero menjelang pertemuan dengan New Zealand.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia