Harian Metro

Medan pemain amatur serlah bakat Bukan nasiblah...

- Rizar Mohd Noor rizar@hmetro.com.my Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my

Johor Bahru: Inisiatif baru yang sedang dirancang Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) bakal menyaksika­n saingan Liga Divisyen Empat diperkenal­kan dalam usaha memberi pendedahan kepada pemain muda.

Presiden FAM, Tunku Ismail Sultan Ibrahim

berkata, pelaksanaa­n liga yang masih dalam perancanga­n itu membabitka­n banyak pasukan daripada liga komuniti serta pemain bawah 19 tahun.

“Kami akan tambahkan lagi pasukan untuk bermain

tengah)

P(gambar

engendali skuad bawah 19 tahun (B-19) negara, Bojan Hodak menegaskan kejayaan anak buahnya melangkah ke pusingan akhir Kejuaraan Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) B-19 di Indonesia tahun depan bukan dibantu faktor nasib sebaliknya ia hasil kerja keras pasukan sepanjang mengharung­i kempen kelayakan yang di Paju, Korea Selatan.

Katanya, meskipun terpaksa mengharapk­an ihsan pasukan lain untuk berada di kelompok lima pasukan naib juara terbaik, Hodak tetap percaya skuadnya memiliki kekuatan tersendiri dan mereka sememangny­a layak berada bersama 15 pasukan handalan Asia yang lain. dalam Piala FA dan mekanisme pembabitan pasukan akan diperhalus­i. Kami juga akan adakan satu liga yang mana 26 atau 27 pasukan yang bersaing pada saingan Liga Divisyen Empat.

“Mengarut jika ada yang mengatakan kami bernasib baik layak ke pusingan akhir. Bagi saya, orang yang berkata begitu menunjukka­n mereka tidak tahu apa-apa mengenai bola sepak,” katanya ketika ditemui sejurus tiba dari Incheon di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur (KLIA), semalam.

“Walaupun kami tewas (kepada Korea Selatan), pemain saya mampu memberi saingan sengit sepanjang aksi dengan kami juga mempunyai beberapa peluang untuk meledak gol.

“Apapun, saya tetap yakin dengan kemampuan pemain dan mereka layak untuk beraksi di pusingan akhir nanti,” katanya.

Malaysia yang tewas 0-3 kepada Korea Selatan dalam aksi terakhir Kumpulan F sememangny­a mengharapk­an keajaiban untuk layak ke saingan berprestij itu selepas

“Liga ini akan membabitka­n pasukan komuniti dan peniaga kecil yang mempunyai kelab sendiri. Tapi syarat penyertaan­nya adalah mereka perlu sekurang-kurangnya ada empat sekadar menamatkan kedudukan di tangga kedua kumpulan dengan tiga mata.

Skuad negara seharusnya berterima kasih kepada Arab Saudi apabila bangkit daripada ketinggala­n untuk merakam kemenangan dramatik 2-1 ke atas Yaman awal pagi semalam sekali gus muncul sebagai juara Kumpulan D sambil menutup peluang jiran tetanggany­a itu layak ke pusingan akhir.

Dalam pada itu,

Hodak enggan terlalu memikirkan soal layak ke Piala Dunia Remaja B-20 pada 2019 apabila menganggap kejayaan anak pemain bawah 19 tahun,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyempurn­akan majlis perjanjian persefaham­an antara Perkongsia­n Liabiliti Terhad Bolasepak didiknya mara secara merit di pusingan akhir AFC sebagai permulaan kepada kebangkita­n bola sepak negara. Malaysia (FMLLP) dan World Leagues Forum (WLF) di sini, semalam.

Tunku Ismail berkata, ia juga salah satu saluran baik dalam menambah lebih banyak pasukan sekali gus merealisas­ikan usaha pembanguna­n struktur liga yang lebih kompetitif.

Mengulas mengenai barisan pemain kendalian Bojan Hodak sama ada perlu dikekalkan dan dihantar berlatih di luar negara, Tunku Ismail dilihat kurang bersetuju dengan langkah itu memandangk­an barisan pemain harus beraksi di peringkat tertinggi terutama dalam Liga Super atau Liga Perdana.

 Hodak akui kerja keras pemain bawa pasukan ke Indonesia

 ?? FOTO: ?? SKUAD B-19 negara ketika tiba di KLIA semalam.
FOTO: SKUAD B-19 negara ketika tiba di KLIA semalam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia