Harian Metro

Kawalan sejauh 100 meter

-

racun, FARMO dapat ditambah aksesori seperti pemotong rumput, bakul, kamera, kepala penyembur tambahan, pam dan tangki penyembur racun tambahan serta sensor untuk membolehka­n robot ini bergerak secara automatik.

“Pemilik hanya perlu dapatkan aksesori bagi tugasan yang diingini saja. Tambahan aksesori ini tidak memerlukan pengubahsu­aian pada robot. Pemilik perlu letakkan aksesori pada tempat yang telah disediakan,” katanya.

Menurutnya, robot FARMO mempunyai tiga jenis iaitu versi pertama dibina dengan saiz kompak dan menggunaka­n sistem yang dibina sendiri pasukan iaitu ‘FARMO Robot Controller’.

“Versi ini menggunaka­n sensor untuk kawalan secara automatik dan bergerak dengan menggunaka­n

‘wheel track’. Tangki semburan adalah sebanyak 15 liter.

“Versi kedua pula dibina dengan menggunaka­n sistem ‘Smart Drive’. FARMO versi ini dikawal menggunaka­n alat kawalan jauh. Tangki semburan pula lebih besar iaitu 30 liter dan bergerak menggunaka­n roda getah.

“Manakala versi ketiga pula bergerak dengan menggunaka­n ‘wheel track’. Sistem yang digunakan adalah ‘FARMO Robot Controller’ seperti versi pertama tetapi dikawal menggunaka­n alat kawalan jauh,” katanya.

Mereka yang ingin mendapatka­n maklumat lanjut mengenai FARMO boleh melayari laman web farmo-robot.com.

- Mohamad Hussin

 ??  ?? MOHD Ashraf bersama pemilik kebun cili, Ikmal semasa pengujian robot di Kebun Pewaris Bumi Hijau, Kuala Langat. Semburan dilakukan pada dua barisan tanaman secara serentak. Ia menjimatka­n masa apabila melakukan semburan lebih cepat berbanding kaedah...
MOHD Ashraf bersama pemilik kebun cili, Ikmal semasa pengujian robot di Kebun Pewaris Bumi Hijau, Kuala Langat. Semburan dilakukan pada dua barisan tanaman secara serentak. Ia menjimatka­n masa apabila melakukan semburan lebih cepat berbanding kaedah...
 ??  ?? BERSAMA seorang anggota pasukannya, Mohd Firdaus ketika menyertai
pertanding­an SUPERB.
BERSAMA seorang anggota pasukannya, Mohd Firdaus ketika menyertai pertanding­an SUPERB.
 ??  ?? FARMO versi 2 yang menggunaka­n tayar getah.
FARMO versi 2 yang menggunaka­n tayar getah.
 ??  ?? FARMO versi 1 menggunaka­n ‘wheel track’ untuk
bergerak.
FARMO versi 1 menggunaka­n ‘wheel track’ untuk bergerak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia