Harian Metro

Pertingkat kemahiran tambah pendapatan

- Mohamad Hussin mohamad_hussin@ hmetro.com.my

Peserta Projek Jeruk Madu Buah-buahan hasil kerjasama UCTC,

UPM didedah kaedah industri daripada peringkat asas

Seramai 25 peserta mengikuti Projek Jeruk Madu Buah-buahan dengan kerjasama Pusat Transforma­si Komuniti Universiti (UCTC), Universiti Putra Malaysia (UPM) bersama komuniti Mukim Batu Talam, Raub, Pahang, baru-baru ini.

Projek di bawah naungan Geran Pemindahan Ilmu (KTP) bagi program Pembanguna­n Mukim

Batu Talam Sebagai Hab Pengeluara­n Ternakan, Buah-Buahan dan Herba bertujuan memperkasa ekonomi masyarakat dalam perniagaan jeruk madu.

Pegawai Pertanian,

Pusat Transforma­si Komuniti Universiti

(UCTC), Universiti Putra Malaysia (UPM) Mahani Amat berkata, pihaknya membantu mendidik dan berkongsi pengalaman serta kemahiran bersama penduduk luar bandar.

“Beberapa penduduk di Mukim Batu Talam pernah membuat jeruk buah menggunaka­n kaedah biasa atau tradisiona­l. Tetapi, mereka menghadapi masalah seperti jeruk yang dihasilkan lembik, kurang berkualiti, tidak tahan lama dan cepat berkulat.

“Kaedah konvension­al ini masih boleh diguna pakai tetapi hasilnya agak sukar dikembangk­an jika hendak dibuat secara berskala besar.

Kami telah mengambil langkah proaktif dengan mencadangk­an kepada penduduk supaya meningkatk­an tahap kemahiran dalam membuat jeruk mengikut kaedah industri.

“Modul pembelajar­an yang dibangunka­n berkaitan membuat jeruk madu ini bermula dari peringkat asas seperti modul pemilihan buah, penggarama­n, penyediaan sirap, pembungkus­an, pengiraan kos kewangan, penjenamaa­n dan pemasaran,” katanya.

Mahani berkata, peserta membuat jeruk madu buahbuahan menggunaka­n pendekatan mudah, rendah kos, cepat dan boleh dikomersia­lkan.

“Kebanyakan peserta berjaya menjadikan jeruk sebagai pendapatan sampingan hasil daripada perkongsia­n ilmu dan bimbingan berterusan melalui media sosial WhatsApp.

Seorang peserta, Kamarul Ibrahim, 23, berkata, dia sudah memulakan perniagaan awal membuat jeruk asam boi seperti yang diviralkan dalam media sosial barubaru ini.

Katanya, permintaan yang tinggi terhadap jeruk asam boi membuka matanya untuk menambah lagi produk lain di bawah jenama jeruk ‘Shikamaru’.

“Saya menghasilk­an jeruk madu Shikamaru daripada buah betik, mangga dan kedondong bermula dengan 20 hingga 30 kilogram (kg) sebulan dan kini mampu mencapai

 ??  ?? 1. PESERTA menyediaka­n jeruk madu buah-buahan.
1. PESERTA menyediaka­n jeruk madu buah-buahan.
 ??  ?? 2. MAHANI (berjaket hitam) memberi penerangan kepada peserta.
2. MAHANI (berjaket hitam) memberi penerangan kepada peserta.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia