Harian Metro

105 PROJEK TERBIAR

- Iskandar Shah Mohamed iskandar@hmetro.com.my

Pemaju kurang pengalaman serta tiada dana mencukupi

Sebanyak 105 projek terbengkal­ai membabitka­n 23,374 unit premis dikesan di seluruh negeri ini sehingga Jun lalu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Cempaka (PAS), Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, beberapa faktor utama dikenal pasti menjadi punca kepada permasalah­an itu.

“Projek terbengkal­ai berlaku antaranya berpunca daripada tindakan pemaju yang tidak melakukan kajian tepat sehingga menyebabka­n mereka kekurangan dana untuk menyiapkan sesuatu projek.

“Selain itu, ia termasuk faktor pemaju kurang pengalaman, tiada dana untuk menyelesai­kan masalah projek, pengurusan lemah dan tidak memperoleh pinjaman daripada agensi kewangan,” katanya pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di sini, semalam.

Beliau yang juga Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar negeri menjawab soalan lisan ADUN Telok Datok (Bebas), Loh Chee Heng mengenai kos dibelanjak­an Tabung Pemulihan Projek Terbengkal­ai (TEPAT) untuk pemulihan projek terbengkal­ai.

Menurut Iskandar, projek terbengkal­ai Kampung Desa Mawar, Kuala Selangor dan Pangsapuri Kos Rendah Limau Indah, Shah Alam terpilih untuk dipulihkan di bawah tabung berkenaan.

“Projek Desa Mawar yang dijalankan itu membabitka­n kos RM6.3 juta dan dijangka siap pada Mac 2018.

“Namun, bagi Pangsapuri Limau Indah, kos untuk memulihkan projek itu memerlukan suntikan dana lebih RM13 juta bagi menampung kos baik pulih mencecah RM38 juta,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia