Harian Metro

220 cerun kritikal perlu tindakan segera PBT

-

Kerajaan Selangor menyenarai­kan lebih 220 cerun kritikal dan berisiko yang memerlukan tindakan segera oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) di seluruh negeri ini.

Exco Kerajaan Tempatan, Pemutihan Kilang Haram dan Pembanguna­n Kampung Baru negeri, Ean Yong Hian Wah berkata, PBT itu antaranya Majlis Perbandara­n Selayang (MPS) membabitka­n 178 cerun, Majlis Perbandara­n Subang Jaya (MPSJ) (16), Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ)(13) dan Majlis Perbandara­n Ampang Jaya (MPAJ) (9).

“PBT yang mempunyai cerun membuat pemantauan di kawasan berisiko mengikut kaedah disyorkan Cawangan Cerun Jabatan Kerja Raya (JKR) dan perunding geoteknika­l lain.

“Selain itu, PBT sedang berusaha untuk memperkuat­kan keupayaan dan keanggotaa­n Unit Cerun di Jabatan Kejurutera­an masing-masing,” katanya pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Ng Sze Han (DAP-Kinrara) mengenai senarai cerun kritikal dan tindakan yang sudah diambil termasuk impak kewangan kepada PBT bagi mengatasi masalah itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia