Harian Metro

DUA HARI DAH HABIS

 Rokok murah, seludup terus dapat permintaan tinggi di pasaran

- Syazwan Msar mohdsyazwa­n@hmetro.com.my

Jual rokok bukannya dadah. Itu antara alasan popular pemilik premis perniagaan yang menjual rokok dengan harga kurang RM10, sekali gus menunjukka­n mereka tidak gentar berdepan tindakan pihak berkuasa.

Rokok yang dijual bawah RM10 mudah didapati oleh perokok tegar termasuk remaja malah terdapat beberapa restoran turut menjual bahan tembakau itu walaupun peraturan harga minimum dipinda pada 2015 bagi mengurangk­an tabiat merokok dalam kalangan rakyat Malaysia.

Tinjauan Harian Metro di beberapa lokasi tumpuan seperti Pantai Dalam, Jalan Chow Kit dan Jalan Pasar di sini, mendapati penjualan rokok di bawah harga minimum sememangny­a berleluasa malah tanpa perlu bahasa isyarat, orang ramai boleh membelinya dengan mudah.

Cuma, ada beberapa kawasan seperti Pantai Dalam saja yang menjualnya kepada individu yang dikenali bagi mengelak dikenakan tindakan.

Pemilik kedai runcit, Karim berusia lingkungan 30-an berkata, rokok murah dan seludup mendapat permintaan tinggi daripada pelanggan, lebih-lebih lagi apabila harga bahan tembakau itu meningkat sejak beberapa tahun lalu.

“Rokok murah dan seludup dapat permintaan ramai, malah dalam tempoh dua hari saja saya terpaksa telefon ejen untuk menghantar bekalan.

“Ejen dapat bekalan daripada pembekal di negeri selatan tanah air dan hanya menjual kepada pemilik kedai tertentu saja dibimbangi ditahan pihak berkuasa,” katanya yang sudah empat tahun menjual rokok seludup.

Akhbar ini semalam melaporkan, Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) mendapati penjualan rokok di bawah harga RM10 kini berleluasa di seluruh negara.

Ketua Pengarahny­a, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, berdasarka­n operasi penguatkua­saan di bawah Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004 (PPKHT) pada 30 dan 31 Oktober lalu, sebanyak 173 premis dikesan menjual rokok di bawah harga minimum.

 ??  ?? FAKTA Harga tembakau meningkat sejak beberapa tahun
lalu ROKOK di bawah harga RM10 terus jadi pilihan ramai perokok.
FAKTA Harga tembakau meningkat sejak beberapa tahun lalu ROKOK di bawah harga RM10 terus jadi pilihan ramai perokok.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia