Harian Metro

Rahmad terkejut Titans bakal turun pangkat Belum selamat!

- Faizul Azlan Razak sukanteam@nstp.com.my Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my

Kuala Terengganu: Pengendali T-Team, Rahmad Darmawan mengakui terkejut dan kecewa apabila mendapat tahu pasukan bimbingann­ya kemungkina­n bakal ‘diturunkan’ beraksi dalam Liga Perdana sedangkan masih kekal di Liga Super musim depan.

Bekas pengendali skuad kebangsaan Indonesia itu berkata, dia sudah menjalanka­n amanah dan tanggungja­wab dengan mempertaha­nkan

T(gambar)

iada sebarang layanan istimewa akan diberikan kepada skuad bawah 23 tahun negara (B-23) apabila hanya yang terbaik akan disenaraik­an membawa cabaran Malaysia pada pusingan akhir Kejuaraan Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) B-23 di China, Januari ini.

Pengendali pasukan, Datuk Ong Kim Swee berkata, layanan sama juga akan diberikan termasuk kepada enam pemain berada dalam skuad Harimau Malaya, kendalian Nelo Vingada sepanjang persiapan pasukan muda itu.

Beliau menegaskan, enam pemain B-23 itu adalah Adam Nor Azlin, Syafiq Ahmad, Syamer Kutty Abba, Nor Azam Abdul Azih, Ahmad Khairil Anuar Zamri dan Safawi Rasid dengan empat daripada mereka berada dalam kesebelasa­n utama ketika tumbang 1-4 kepada Korea Utara pada aksi Kelayakan Piala Asia 2019 di Buriram, Thailand kelmarin.

“Ya, sudah pastinya pendedahan dan pengalaman maruah The Titans kekal bermain di Liga Super.

Pengendali kelahiran Metro, Lampung, Indonesia itu berkata, walaupun perkara itu sudah heboh diperkatak­an, sehingga sekarang belum ada hitam putih mengesahka­n T-Team akan beraksi dalam Liga Perdana.

“Keputusan ini memang mengejutka­n semua pihak dan saya hanya mendapat tahu semalam melalui media. Sebagai ketua jurulatih, yang mereka raih ketika menentang Korea Utara itu dapat membantu pasukan B-23 di China nanti.

“Namun ia bukan tiket automatik kepada mereka kekal dalam skuad utama kerana mereka juga harus menunjukka­n prestasi terbaik sepanjang persiapan pasukan.

“Jika ada pemain memperagak­an aksi lebih cemerlang, mengapa saya harus singkirkan pemain itu semata-mata untuk mengekalka­n enam pemain berkenaan. Di sinilah mereka perlu mengekalka­n prestasi saya sudah buat yang terbaik dengan pertahanka­n maruah T-Team untuk kekal dalam Liga Super.

“Malah, saya juga sudah membuat perancanga­n cukup rapi untuk membentuk pasukan lebih mantap daripada segi pemain tempatan dan awang import musim depan,” katanya ketika ditemui di Pejabat T-Team, semalam.

Semalam, Timbalan Presiden 1 Persatuan Bolasepak Negeri Terengganu (PBSNT), sekali gus membantu pasukan,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Malaysia muncul juara Kumpulan H pada pusingan kelayakan berlangsun­g di Bangkok, Thailand pada Julai lalu, diundi sekumpulan dengan tiga gergasi Asia dalam Kumpulan C iaitu Arab Saudi, Jordan dan Iraq untuk saingan pusingan akhir itu nanti.

Bagi memastikan anak buah Kim Swee benar-benar ampuh sebelum turun memulakan kempen pada 10 Januari depan, mereka bakal menjalani latihan di Korea Datuk Wan Nawawi Wan Ismail mengesahka­n hanya satu pasukan dari Terengganu akan beraksi dalam saingan Liga Super musim depan.

Pengendali berusia 50 tahun itu tidak menolak kemungkina­n akan pulang ke Indonesia jika T-Team tidak dapat diselamatk­an dan beraksi di Liga Perdana musim depan.

Katanya, kontraknya bersama T-Team akan berakhir musim depan dan kini menunggu Selatan dan China.

Mengikut perancanga­n program, kem latihan pusat tempatan akan diadakan selama 20 hari di Johor Bahru bermula 27 November ini hingga 16 Disember dengan dua perlawanan persahabat­an tempatan dijadual pada 9 dan 14 Disember.

Mereka seterusnya akan ke Mokpo, Korea Selatan pada 17 Disember untuk kem latihan pusat selama 14 hari sehingga 30 Disember sebelum ke Nanjing, China untuk kem latihan terakhir selama lapan hari berakhir 6 Januari. kata putus status pasukan ini sebelum membuat keputusan hala tujunya.

“Kalau T-Team kekal bermain di Liga Super, saya akan terus bersama pasukan. Tapi, jika bermain di Liga Perdana keputusan sebaliknya mungkin akan berlaku.

“Saya menerima beberapa tawaran dari pasukan di Indonesia, tapi terpaksa menolaknya kerana fikirkan tugas saya bersama T-Team masih belum selesai,” katanya.

 Kim Swee hanya senarai pemain terbaik ke China

 ??  ?? KIM Swee (kiri) akui layanan sama rata turut diberikan kepada enam pemain berada dalam skuad Harimau Malaya.
KIM Swee (kiri) akui layanan sama rata turut diberikan kepada enam pemain berada dalam skuad Harimau Malaya.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia