Harian Metro

RIUH-RENDAH JAM 4 PAGI Air sungai dari Changlun, Sintok melimpah

- Zuliaty Zulkiffli am@hmetro.com.my

 Nenek tinggal seorang diri bersyukur bunyi bising jadi petanda rumah dipenuhi air

Seorang wanita warga emas, Rokiah Mustafa, 73, yang tinggal seorang diri di sebuah rumah di Kampung Paya Tok Teh di sini, mengambil pendekatan mengemas pakaiannya dalam plastik sebelum ditempatka­n di atas para selepas Hujan lebat sejak Selasa lalu menyebabka­n beberapa kawasan di daerah Kubang Pasu dilanda banjir selepas air sungai melimpah.

Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Kedah Leftenan Kolonel (PA) Mohd Zul Khairi Shamsudin berkata, hujan lebat menyebabka­n air sungai dari Changlun dan Sintok melimpah ke beberapa kawasan berisiko dan rendah.

Menurutnya, keadaan cuaca bertambah baik akan menyebabka­n air kembali surut kerana ia tiada kaitan dengan air pasang besar.

“Kami jangka air surut dalam tempoh terdekat dan Insya-Allah hari ini (semalam) mungkin mangsa dibenarkan pulang ke rumah masing-masing. rumahnya dilanda banjir.

Dia yang masih trauma dengan kejadian gelombang pertama banjir di kampung itu pada September lalu berbuat sedemikian selepas menjangka kediamanny­a itu dilanda banjir sekali lagi apabila hujan lebat.

“Malam itu (Rabu lalu) saya tak lena tidur kerana hujan lebat dan ketika itu saya sudah lipat baju serta simpan dokumen penting dalam plastik sebelum diikat di atas para rumah.

“Ini kerana pihak Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) dan Jabatan Pengairan dan

“Namun jam 4 pagi saya dengar bunyi bising kereta dan motosikal depan rumah sebelum ternampak air memenuhi keliling rumah.

“Mujur ketika itu tidak ada hujan dan saya terus keluar dari rumah menuju ke Dewan Kampung Bata ini yang Saliran (JPS) sedang berusaha mengalirka­n air memenuhi sawah dan tali air ke laut untuk dijadikan pusat pemindahan sementara (PPS) dan di sini ramai juga yang datang kerana rumah mereka ditenggela­mi air,” katanya ketika ditemui di PPS Dewan Kampung Bata, di sini, semalam. Rokiah berkata, suaminya meninggal dunia tahun lalu dan tidak mempunyai anak mengurangk­an paras air banjir,” katanya.

Mohd Zul Khairi berkata, banjir di Kota Setar pula menyebabka­n dia tinggal seorang diri di rumah itu.

Katanya, dia bernasib baik rumahnya tidak mempunyai perabot dan barang yang ada sebelum ini sudah disimpan baik di atas para rumahnya.

Penduduk lain, Shahrom Ali, 60, berkata, dia yang pulang ke rumahnya di Kampung Paya Tok Teh semalam mendapati paras air hanya surut sedikit.

Katanya, dia berharap supaya air cepat surut tidak mempunyai kaitan dengan aliran air sungai di kawasan Changlun dan Jitra kerana aliran sungai di sana kerana mahu mencuci rumahnya yang dipenuhi lumpur.

“Saya berterima kasih kepada semua pihak kerana sepanjang berada di PPS ini kami dilayan dengan baik dan cukup dengan bantuan keperluan.

“Banyak lagi yang perlu dibuat termasuk mengemas rumah apabila air surut nanti,” katanya yang lebam di betis kanan selepas tergelinci­r semalam. (Kota Setar) adalah dari Sungai Padang Terap.

“Bagaimanap­un kami sentiasa mengambil langkah bersedia, selain memantau arahan dikeluarka­n pihak Jabatan Meteorolog­i Malaysia (MetMalaysi­a) sama ada banjir berlaku sekali lagi atau sebaliknya.

“Penduduk tinggal di kawasan berisiko berlakunya banjir dinasihatk­an bersiap sedia sekiranya hujan lebat berterusan melebihi empat jam yang menjadi punca banjir,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya mengerahka­n 100 anggota APM Kubang Pasu dan Kota Setar membantu penduduk yang berpindah di pusat pemindahan sementara (PPS) selain bantuan yang diperlukan mereka.

 ?? FOTO: AMRAN HAMID ?? SHAHROM (dua dari kiri) bersama ahli keluarga membawa keluar barang daripada rumahnya di Kampung Paya Tok Teh, Jitra.
FOTO: AMRAN HAMID SHAHROM (dua dari kiri) bersama ahli keluarga membawa keluar barang daripada rumahnya di Kampung Paya Tok Teh, Jitra.
 ??  ?? SHAHIZAN Ahmad, 46, mengangkat kerusi keluar daripada rumahnya yang dinaiki air banjir di Kampung Bata.
SHAHIZAN Ahmad, 46, mengangkat kerusi keluar daripada rumahnya yang dinaiki air banjir di Kampung Bata.
 ??  ?? ARMAN Majid, 49, meninjau keadaan kandang lembu milik jirannya di Kampung Paya Tok Teh.
ARMAN Majid, 49, meninjau keadaan kandang lembu milik jirannya di Kampung Paya Tok Teh.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia