Harian Metro

‘Jodoh’ tak panjang PKNS FC ada niat sambar Guerra

- Syafiq Aznan syafiq.aznan@bh.com.my Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my

 Cabrera, Guerra tidak lagi perkasa JDT musim depan

Kuala Lumpur: Kelab Liga Super, PKNS FC berhasrat untuk melamar semula bekas tonggak importnya, Gabriel Guerra selepas disahkan tidak lagi bersama skuad Johor Darul Ta’zim (JDT) pada musim depan.

Pengurus PKNS FC, Mahfizul Rusydin Abd Rashid berkata, pihaknya bersedia menawarkan tempat kepada penyerang kelahiran Argentina itu yang pernah membantu skuad The Red Ants muncul naib juara Piala FA pada musim lalu. Argentina itu dengan pasukan terbabit hanya bertahan selama semusim.

“Kami ingin mengucapka­n terima kasih kepada Gonzalo Cabrera dan Gabriel Guerra. Pintu JDT sentiasa terbuka untuk kedua-dua pemain ini dan kami yakin mereka akan menjadi sebahagian dari kelab ini pada masa akan datang.

“Mereka berdua sangat profesiona­l di dalam dan di luar padang. Kami beruntung mempunyai kedua-dua pemain ini yang menjadi sebahagian daripada projek JDT.

“Terima kasih dan tahniah juga diucapkan kerana membantu JDT memenangi

“Memang kita ada hasrat untuk membawa semula Gabbi (Gabriel Guerra) ke pangkuan pasukan seandainya dia tidak lagi bersama JDT.

“Kita amat mengenali aksi dan corak permainany­a, malah dia juga sebenarnya mula mencipta nama di Liga Malaysia (Liga M) dengan PKNS.

“Jadi, kalau boleh kita mahu mengambiln­ya semula dan berharap dia tidak keberatan untuk kembali membantu PKNS,”katanya kejuaraan Liga Super dan Piala Malaysia baru-baru ini. Syabas dan selamat maju jaya kepada Gonzalo Cabrera dan Gabriel Guerra,” kata Prest dalam satu kenyataan di laman rasmi pasukan.

Guerra yang menyertai JDT daripada PKNS FC sementara Cabrera yang juga bekas pemain Boca Juniors menjadi antara tonggak buat pasukan bimbingan Ulisses Morais pada musim ini dengan membantu JDT meraih kejayaan berganda - Liga Super serta Piala Malaysia.

Dua pemain terbabit berjaya memperaga aksi memberangs­angkan dengan Guerra yang beraksi ketika dihubungi, semalam.

Guerra, 24, yang menyertai JDT II pada awal musim ini sebelum dinaikkan ‘pangkat’ ke skuad utama berjaya membantu skuad Harimau Selatan mempertaha­nkan Liga Super buat kali keempat berturut-turut selain memenangi Piala Malaysia.

Malah, dia juga muncul antara penjaring terbanyak bagi skuad JDT dan JDT II apabila merekodkan 25 gol dalam 43 perlawanan dalam semua kejoha- dalam 37 perlawanan musim ini berjaya meledak 20 gol sementara Cabrera yang beraksi dalam 35 perlawanan menjaringk­an 19 gol.

Penggugura­n dua pemain import itu diumumkan selepas JDT berjaya mengikat kembali bekas penggempur mereka, Luciano Figueroa yang keluar daripada persaraan untuk kembali beraksi pada saingan Liga Malaysia (Liga M) musim hadapan.

Malah, bukan sahaja Figueroa, JDT turut memanggil kembali penjaring terbanyak Liga Super musim lalu, Jorge Pereyra Diaz untuk menyertai mereka bagi mengharung­i musim baharu. nan musim ini.

Bagaimanap­un, JDT hari ini membuat keputusan mengejut apabila melepaskan Guerra bersama seorang lagi penyerang import mereka iaitu Gonzalo Cabrera yang diumumkan oleh Pengarah Sukan, Martin Prest di laman rasmi Facebook kelab itu, Johor Southern Tigers.

“Kita tahu bagaimana dia bermain, dan dia juga tahu kehendak pasukan dan pengurusan. Jadi rasanya tiada masalah buat dia untuk menyesuaik­an diri dan saya percaya kehadirann­ya mampu menambah sengat di jentera depan pasukan,” kata Mahfizul.

 ??  ?? CABRERA (kanan) dan Guerra digugurkan daripada skuad JDT musim depan.
CABRERA (kanan) dan Guerra digugurkan daripada skuad JDT musim depan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia