Harian Metro

Pemaju wajib bina

- Fairul Asmaini Mohd Pilus asmaini@hmetro.com.my

 Lapan terowong dibangun dalam projek ECRL untuk lindungi biodiversi­ti hutan

Pemaju projek pembinaan Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) diwajibkan membina terowong bawah tanah di laluan yang merentasi hutan simpan untuk menyelamat­kan biodiversi­ti di kawasan berkenaan.

Dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat semalam, Kementeria­n Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) berkata, lapan terowong sepanjang 39.3 kilometer keseluruha­nnya bakal dibina bagi mengelakka­n gangguan terhadap hutan simpan.

Selain itu, pemaju juga perlu membina pembentung dan jejambat bagi landasan yang berada di atas tanah sama ada di hutan simpan atau tanah kerajaan yang menjadi habitat hidupan liar.

“Sebanyak empat jejambat dan beberapa pembentung dicadangka­n untuk dibina bagi membolehka­n hidupan liar melintas jajaran ECRL untuk ke hutan bersebelah­an.

“Bagi memastikan keselamata­n haiwan liar, pemaju turut diwajibkan memasang pagar atau tembok di sepanjang jajaran sejauh 600.3 kilometer untuk mengelakka­n ia daripada memasuki kawasan landasan, sekali gus mengakibat­kan pelanggara­n,” katanya.

Menurut NRE lagi, cadangan pembanguna­n projek ECRL itu membabitka­n kira-kira 357 hektar kawasan Hutan Simpanan Kekal (HSK) di Terengganu, Pahang dan Selangor. Katanya, hasil kajian dijalankan di hutan simpan sepanjang cadangan laluan ECRL, terdapat hidupan liar seperti harimau belang, gajah, beruang matahari, tapir dan seladang mendiami kawasan hutan berkenaan. “Antara kesan pembinaan projek ECRL ke atas hidupan liar di kawasan itu ialah kehilangan habitat, fragmentas­i habitat, konflik manusia-hidupan liar, pemburuan haram, pergerakan hidupan liar terhalang dan pelanggara­n hidupan liar.

“Pelaksanaa­n projek perlu mengambil kira kawasan sensitif hidupan liar dan memastikan tiga penghubung

yang terbabit tidak terjejas,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia