Harian Metro

Saujana Putra Riders hantar 10 pelumba

- Faliq Lajim sukan@hmetro.com.my Amrullah Abdul Karim sukan@hmetro.com.my

Shah Alam: Saujana Putra Riders bersedia memberi saingan dalam kejuaraan Harian Metro Mountain Bike Grand Prix 2017 (HMMTBGP) di Sungai Buaya pada 2 Disember ini.

Pasukan itu akan menghantar 10 wakil pelumba untuk kategori yang dipertandi­ngkan iaitu Junior Lelaki, Senior Lelaki Master, Terbuka Lelaki dan Terbuka Wanita.

Ketua Pasukan, Zulkifli Mat Nawi, 40, berkata, dia dan pasukannya akan melakukan yang terbaik pada kejohanan itu.

“Kami akan memberi yang terbaik dalam kejohanan ini. Kami tidak mensasarka­n apa-apa cuma mahu mendapat yang terbaik selain memperbaik­i catatan masa terbaik masing-masing.

“Banyak pesaing dalam kategori lelaki dan mungkin peserta wanita mempunyai peluang cerah untuk mendapat tempat dalam kejohanan itu,” katanya.

Menurutnya, dia dan rakannya ada pengalaman menggunaka­n trek perlumbaan di Sungai Buaya.

“Bagi saya, trek berkenaan kurang mencabar kerana sepanjang 10 tahun terbabit dalam aktiviti berbasikal, kami pernah tempuh laluan yang lebih sukar.

“Kami berharap kelebihan itu memberi bonus kepada kami dalam perlumbaan kali ini,” katanya.

Kata Zulkifli, mereka sentiasa mengambil peluang menyertai mana-mana kejohanan berbasikal termasuk di HMMTBGP ini.

“Pada mulanya, kami hanya suka-suka melakukan aktiviti,” katanya.

 Pelumba senior dari Trolak banyak pengalaman dalam kejohanan MTB

Pelumba senior dari Trolak Cycling Team (TCT) dijangka memberi saingan kepada peserta lain dalam kategori Senior Master lelaki pada kejuaraan Harian Metro Mountain Bike Grand Prix 2017 (HMMTBGP) di Sungai Buaya, Bukit Beruntung: Harian Metro Mountain Bike Grand Prix 2017 (HMMTBGP) akan dijadikan platform untuk menimba pengalaman dan mengembang­kan kemahiran dalam penganjura­n acara berskala besar.

Ketua Pasukan Taman Garing Utama (TGU) Bikers, Mohd Zamri Embong, 40, berkata pihaknya sebagai 2 Disember ini.

Ismail Sagir, 49, boleh dianggap ‘otai’ kerana pengalaman­nya menyertai pelbagai kejohanan MTB di seluruh negara.

Rakan sepasukann­ya, Mohd Hatta Md Yunus, 37, berkata, Ismail menjadi inspirasi mereka dalam setiap perlumbaan dan setakat ini tiada ahli TCT dapat memintas pelumba itu dalam trek.

“Kami menganggap Ismail sebagai sifu kami kerana dia pasukan yang pernah menganjurk­an acara MTB akan membuat penilaian terhadap HMMTBGP untuk dijadikan sandaran penganjura­n acara lebih baik kelak.

“Ini adalah program anjuran Harian Metro (HM) dan antara acara yang besar dengan penyertaan lebih 1,300 peserta.

“Kami mahu pelajari sesuatu sering kali menaiki podium sebelum ini.

“Oleh itu, kami jangka beliau mampu memberi saingan sengit dengan pelumba lain,” katanya yang berasal dari FELDA Trolak Selatan.

Menurutnya, Ismail juga adalah peserta siri pertama HMMTBGP di Bukit Merah Lake Town, Perak pada 29 Julai lalu dan turut menyertai Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) MTB Jamboree daripada penganjura­n acara kali ini. Selain itu, kami mahu mendedahka­n pelumba baru dengan ramai pelumba berpengala­man,” katanya yang berasal dari Rawang, Selangor.

Menurutnya, TGU Bikers akan merebut peluang terbabit dengan MTB itu dan menghantar tujuh peserta pada 12 November lalu dengan berjaya menaiki podium.

“Kali ini, kami berharap beliau sekali lagi unggul dan kemungkina­n besar naik podium atau meletakkan diri dalam senarai top 10 untuk kategori berkenaan,” katanya.

Kata Mohd Hatta, pencapaian Ismail dianggap cemerlang kerana sering mencipta kejayaan dalam setiap perlumbaan disertai. termasuk wanita.

Kata Mohd Zamri, sejak enam tahun ditubuhkan, pihaknya menganjurk­an tiga acara iaitu Fun Ride pada 7 April 2013, TGU MTB Fun Ride (September 2014) dan TGU Mini Jamboree ( September 2015).

“MTB jamboree adalah platform sesuai untuk mengasah bakat selain meningkatk­an

kemahiran dalam perlumbaan dan pengalaman.

“Jika mengikut rekod, TGU pernah menganjurk­an acara sendiri sejak 2013. Justeru, kita tidak hanya meletakkan sasaran dalam perlumbaan tetapi mencari pengalaman untuk meningkatk­an kemahiran dan penganjura­n acara lain kelak,” katanya.

Mengulas mengenai trek perlumbaan, Mohd Zamri melihat ada sedikit kelebihan dalam HMMTBGP ini kerana menganggap pasukannya sudah biasa dengan beberapa trek di Sungai Buaya.

Katanya, kebanyakan latihan yang mereka jalani turut menghala ke Sungai Buaya dan trek kali ini mungkin sebahagian laluan perlumbaan yang pernah dianjurkan.

“Sungai Buaya adalah trek pilihan kami untuk sesi latihan mingguan yang menjangkau jarak 25 hingga 35 kilometer.

“Namun, penganjur kali ini pastinya mempunyai trek rahsia yang bakal menduga peserta perlumbaan,” katanya.

 ??  ?? KETUA Pasukan TCT, Ismail Sagir, (dua dari kiri) bersama Mohd Hatta Md Yunus (tiga dari kanan) dan ahli pasukannya sedia menyahut cabaran di Sungai Buaya.
KETUA Pasukan TCT, Ismail Sagir, (dua dari kiri) bersama Mohd Hatta Md Yunus (tiga dari kanan) dan ahli pasukannya sedia menyahut cabaran di Sungai Buaya.
 ??  ?? KETUA Pasukan TGU Bikers, Mohd Zamri Embong (dua dari kiri) bersama pasukannya bersedia hadapi saingan.
KETUA Pasukan TGU Bikers, Mohd Zamri Embong (dua dari kiri) bersama pasukannya bersedia hadapi saingan.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia