Harian Metro

Doktor juara makan daging

- Zuliaty Zulkiffli am@hmetro.com.my

Kunyah dulu dua tiga kali, kemudian telan. Itu teknik Dr Muhammad Amir Ayub, 31, bagi menghabisk­an hidangan 10 daging tulang rusuk lembu pada pertanding­an makan anjuran Tony Roma’s.

Hasilnya, doktor yang bertugas di Hospital Kuala Lumpur itu muncul juara bagi pertanding­an

dengan catatan

Ribs-Eating

“KTony Roma’s

ami dah sepakat mendirikan rumah tangga tahun depan dan arwah pulang ke kampungnya di Perlis, Jumaat lalu untuk menyuaraka­n hasrat itu kepada ibu bapanya namun apa yang dihajati tak kesampaian,” kata Konstabel Wizirah Marzuki, 32.

Dalam kejadian jam 7.15 pagi semalam, Konstabel Mohamad Azlan Amizan, 23, yang menunggang motosikal ke tempat kerjanya di Balai Polis Kepala Batas terlanggar Proton Exora dipercayai keluar dari simpang kiri menyebabka­n mangsa tercampak lima meter ke laluan bertentang­an.

Mangsa yang parah meninggal dunia di tempat kejadian sebelum mayatnya dihantar ke Jabatan Forensik Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) untuk bedah siasat.

Teman wanitanya, Wizirah berkata, mereka merancang berkahwin tahun depan, malah arwah sempat pulang ke kampungnya di Perlis, Jumaat lalu untuk membincang­kan hajatnya itu.

Menurutnya, kali terakhir dia berjumpa Mohamad Azlan pada pagi Jumaat lalu dan mereka sempat bersarapan di warung di Kepala Batas, di sini sebelum memulakan tugas di balai sama.

“Tak banyak perubahan saya nampak pada arwah kerana dia memang pendiam dan tak banyak cakap, malah dia sangat baik sepanjang masa tujuh minit 59 saat di cawangan restoran itu, di sini.

Dr Muhammad Amir berkata, tempoh masa diambil bagi menghabisk­an hidangan itu lebih sedikit berbanding penyertaan­nya tahun lalu.

“Tahun lalu, saya juga muncul juara ketika pertanding­an sama di Melaka dengan catatan masa lima dua tahun kami berkawan.

“Arwah juga membuat pinjaman kewangan untuk majlis pernikahan kami, malah bersungguh-sungguh mahu meneruskan rancangan itu.

“Malam tadi (semalam) dia hubungi saya tetapi tak sempat jawab kerana bercuti dan berada di kampung di Balik Pulau, Pulau Pinang,” katanya di Jabatan Forensik HSB, semalam.

Wizirah berkata, bagaimanap­un dia menerima panggilan daripada rakan di balai polis jam 8 pagi memberitah­u Mohamad Azlan terbabit kemalangan dan meninggal dunia.

Sementara itu, abang mangsa, Mohd Arif Amizan, 26, berkata, hubunganny­a dengan arwah sangat rapat, malah dalam keluarga, empat daripada tujuh beradik bekerja sebagai polis termasuk seorang daripadany­a sukarelawa­n polis.

Mohd Arif yang juga patah tangan kanan akibat kemalangan jalan raya pada Mei minit bagi menghabisk­an hidangan daging tulang rusuk kambing.

“Bagaimanap­un, untuk kali ini saya ambil masa lebih kerana daging lembu liat sedikit berbanding kambing,” katanya pada pertanding­an berkenaan di sini, semalam.

Menerusi kemenangan itu, Dr Muhammad Amir membawa pulang baucar makan di mana-mana cawangan restoran Tony Roma’s selama setahun secara percuma. lalu tidak menyangka Mohamad Azlan pergi buat selama-lamanya.

“Ayah, emak, abang dan kakak ipar sekarang dalam perjalanan ke Johor untuk melihat keadaan tok (nenek) yang uzur tetapi berpatah balik sebaik tahu tragedi menimpa adik.

“Kali terakhir saya jumpa arwah malam tadi (semalam) sebelum dia bertolak pulang ke sini dari rumah kami di Perlis dan dia seperti berat hati ketika ayah mahu

Bagi kategori wanita, Eksekutif Pemasaran iaitu Farrah Dayana Ahmed Othman, 36, diumumkan sebagai juara dengan catatan masa lima minit 50 saat bagi menghabisk­an lima keping daging tulang rusuk bertolak ke Johor. Tak sangka itu kali terakhir kami bertemu,” katanya.

Jenazah Mohamad Azlan dikebumika­n di Tanah Perkuburan Islam Kampung Wai, Perlis selepas solat Asar.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Mohd Rozi Jidin mengesahka­n menerima laporan kejadian itu dan kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkut­an Jalan 1987. lembu.

“Walaupun menjalani program menguruska­n badan, pertanding­an ini tidak memberikan kesan kepada saya untuk menjadi peserta sekali gus memenangin­ya,” katanya.

Sementara itu, ‘Tony Roma’s Ribs Eating’ turut berjaya dicatatkan dalam Malaysia Book of Record (MBOR) sebagai pertanding­an makan daging tulang rusuk lembu paling pantas di Malaysia.

 Anggota polis maut tercampak motosikal langgar kereta keluar simpang

 ??  ?? KEMALANGAN maut yang membabitka­n motosikal ditunggang Mohamad Azlan dengan sebuah MPV.
KEMALANGAN maut yang membabitka­n motosikal ditunggang Mohamad Azlan dengan sebuah MPV.
 ??  ?? PESERTA wanita dalam Pertanding­an Makan Rusuk Lembu anjuran Tony Roma's di IOI City Mall, Putrajaya, semalam.
PESERTA wanita dalam Pertanding­an Makan Rusuk Lembu anjuran Tony Roma's di IOI City Mall, Putrajaya, semalam.
 ??  ?? WIZIRAH (tengah) menunggu jenazah mangsa di Jabatan Forensik HSB.
WIZIRAH (tengah) menunggu jenazah mangsa di Jabatan Forensik HSB.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia