Harian Metro

Penyejuk bangunan guna tenaga solar, air

-

VEST ini tidak bermakna proses pembelajar­an tamat. Seseorang itu perlu terus menuntut ilmu supaya lebih maju dan dapat bergerak ke hadapan seiring usahawan terkemuka lain” katanya ketika sesi perkongsia­n hala tuju berkenaan.

Katanya, selain itu setiap kumpulan berada di bawah bimbingan satu wakil pengurusan kanan PNS bagi memastikan hala tuju setiap kumpulan dapat dicapai dan seterusnya berpeluang mengembang­kan lagi pelan perniagaan dengan lebih sistematik serta interaktif.

“Barisan mentor akan memantau perkembang­an pemenang dan finalis program ini serta memberikan bimbingan sewajarnya dalam usaha menjadikan mereka usahawan tempatan yang berdaya maju, berkembang serta mampu bersaing.

“Mengenal pasti hala tuju perniagaan juga penting. Antara soalan yang diutarakan adalah, di mana anda ingin berada dalam masa lima tahun lagi? Ini kerana, untuk bergelar usahawan berjaya, individu itu haruslah sentiasa berfikiran ke hadapan dan bersedia menjadi lebih baik dari usahawan sedia ada,” katanya.

Turut hadir pada majlis itu, Pengerusi Oxford Business Alumni (OBA)

KL, Datuk Lee Chung Han, Ketua Pegawai Eksekutif Avana Asia, Luqman Adris, tenaga elektrik digunakan sepenuhnya untuk mengawal aliran air yang dipam dan sistem kawalan.

Keunikanny­a apabila menggunaka­n teknologi Arduino sebagai pengawal sistem yang belum digunakan secara meluas dalam industri di negara ini.

“Produk ini juga mudah alih kerana ia boleh dipasang mengikut keluasan bangunan selain mudah dipindahka­n. Ia beroperasi secara automatik dan manual,” katanya.

Pengesan suhu berfungsi secara automatik apabila mengesan suhu yang mencecah 34 darjah Celsius ke atas dengan mengeluark­an air di sekeliling rumah dan operasi terhenti apabila mencapai suhu 28 darjah Celsius.

“Hal ini merujuk kepada kajian dijalankan bahawa suhu 34 darjah Celsius tidak selesa sementara suhu selesa pada 28 darjah Celsius (suhu bilik). Suhu semasa suatu bangunan dapat diketahui dengan Pengarah Bebas Bermaz Auto-Berhad dan Opensys Berhad, Datuk Abdul Manap Abdul Wahab, Pengasas Funthera, Afiq Ikhwan

Abd Jalil serta Pengarah Urusan PNS, Datuk Syed Kamarulzam­an Zainol Khodki Shahabudin.

Program ini juga bertujuan merealisas­ikan impian finalis ini untuk menyahut seruan Perdana Menteri yang mahukan mahasiswa mengubah mentaliti makan gaji kepada menyediaka­n merujuk kepada paparan skrin LCD,” katanya.

Kaedah manual adalah kawalan melalui aplikasi telefon pintar dengan cara memberi arahan melalui suara atau suis dari jarak jauh yang menggunaka­n Bluetooth sebagai penghubung.

Selain itu, pengguna boleh menghantar mesej melalui sistem pesanan ringkas untuk mengaktifk­an sistem ini dari mana-mana tempat.

“Melalui kaedah manual ini, maklumat suhu semasa bangunan dihantar kepada pengguna dan anda boleh mendapatka­n suhu yang lebih rendah daripada 28 darjah Celsius untuk bangunan itu.

“Suhu semasa suatu bangunan diberitahu melalui aplikasi telefon pintar dan juga mesej yang diterima.

“Produk menekankan aspek mesra alam ini mengambil masa lebih kurang setahun untuk siap direka yang memberi manfaat kepada bangunan dan penghuniny­a, justeru ia sesuai dipasang di unit kediaman, kilang serta kandang ternakan haiwan,” katanya.

Anugerah Internatio­nal Innovation of The Year (Diamond) untuk produk inovasi yang dihasilkan siswa USIM ini adalah pencapaian terbaik USIM di BIS sejak BIS 2013.

Inovasi ini turut menterjema­hkan satu pengetahua­n bahawa elemen sains dan teknologi tidak terpisah dari kitab al-Quran.

pekerjaan kepada orang lain sejajar dengan matlamat Transforma­si Nasional 2050 (TN50).

Terdahulu, program

VEST 2017 adalah satu program pertanding­an keusahawan­an membabitka­n 1,000 mahasiswa dari 20 institusi pengajian tinggi seluruh negara dengan 200 idea perniagaan yang mendapat kolaborasi Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengguna­an (KPDNKK) bersama PNS.

Sejak dilancar pada

April lalu, semua peserta didedahkan dalam tempoh enam bulan dengan teknik terkini jualan, pemasaran, penjenamaa­n, dan komunikasi berkesan.

Peserta turut berpeluang mempamerka­n idea perniagaan di peringkat akhir di hadapan Perdana Menteri Malam Gala VEST bertempat di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

 ??  ?? PELAJAR USIM yang terbabit dengan produk sistem penyejuk.
PELAJAR USIM yang terbabit dengan produk sistem penyejuk.
 ??  ?? MODEL sistem penyejuk yang dihasilkan.
MODEL sistem penyejuk yang dihasilkan.
 ??  ?? FINALIS bersama tetamu kehormat.
FINALIS bersama tetamu kehormat.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia