Harian Metro

Pos sisik tenggiling RM4.4j

-

Sepang: Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur (KLIA) merampas 337 kilogram (kg) sisik tenggiling bernilai RM4.4 juta yang cuba diseludup keluar dari Kargo KLIA ke Hong Kong dalam dua serbuan berasingan pada 16 dan 17 November lalu.

Dalam serbuan berkenaan, anggota kastam dari Pusat Mel dan Kurier KLIA mematahkan cubaan seludup keluar sisik tenggiling yang hendak di eksport secara pos ke Hong Kong dan siasatan mendapati barangan terlarang itu berasal dari Sabah dan Sarawak.

Pengarah Kastam Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur (KLIA) Abdul Wahabi Abdullah berkata, bagi kes pertama pada 16 November lalu, pihaknya merampas lima kotak sisik tenggiling seberat 125.4kg bernilai RM1.6 juta.

Beliau berkata, bagi kes kedua pada 17 November lalu, sejumlah lapan kotak sisik tenggiling seberat 211.5 kg bernilai RM2.7 juta dirampas.

“Kami percaya dua kes berkenaan mempunyai kaitan antara satu sama lain. Bagaimanap­un, kami masih menyiasat kedua-dua kes berkenaan.

“Buat masa ini, tiga individu tempatan dikenal pasti dan siasatan lanjut dijalankan bagi mengesan mereka. Kami akan menahan suspek dalam tempoh terdekat,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Katanya, pihaknya juga akan bekerjasam­a dengan Jabatan Perlindung­an Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) di Sabah dan Sarawak bagi menyiasat lanjut kes berkenaan.

Dalam pada itu, Abdul Wahabi berkata, pihaknya turut mematahkan dua cubaan seludup rokok bernilai RM304,000 dengan cukai yang cuba dielakkan bernilai RM2.6 juta di kargo KLIA pada 15 dan 24 November lalu.

 ??  ?? ABDUL Wahabi (tengah) menunjukka­n sisik tenggiling dan rokok yang dirampas, semalam.
ABDUL Wahabi (tengah) menunjukka­n sisik tenggiling dan rokok yang dirampas, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia