Harian Metro

Alba penyelamat Barca

-

Valencia: Gol penyamaan lewat permainan Jordi Alba mengekalka­n kelebihan empat mata

Barcelona ke atas Valencia di puncak

La Liga dalam keputusan seri 1-1 di Mestalla yang

(gambar)

menyerlahk­an kekurangan teknologi garisan gol liga Sepanyol itu.

Percubaan babak pertama Lionel Messi jelas sudah melepasi garisan tetapi tidak dikira sebagai gol dan tidak seperti liga Eropah lain, La Liga enggan menggunaka­n teknologi berkenaan atas faktor kos.

Gol pembukaan

E(gambar)

dinson Cavani dan Neymar masing-masing meledak gol ketika Paris Saint-Germain (PSG) menewaskan Monaco 2-1 awal pagi semalam untuk melebarkan kedudukan di tangga teratas Ligue 1 dengan kelebihan sembilan mata.

Bagaimanap­un, ia adalah perlawanan yang cukup mengecewak­an untuk pemain termuda paling mahal di dunia, Kylian Mbappe yang terlepas banyak peluang untuk menghasilk­an gol.

PSG kini mengumpul 38 mata daripada 14 perlawanan dan belum pernah tewas, lebih sembilan mata berbanding Lyon dan Monaco.

“Ia adalah keputusan yang bagus. Kini kami perlu terus bekerja keras dan menjadi lebih baik,” kata jurulatih Rodrigo pada minit ke-60 menambah derita Barca, tetapi pelawat bangkit dengan umpanan Messi yang menemui Alba lapan minit sebelum tamat sekali gus mengekalka­n rekod tanpa kalah mereka dalam La Liga.

Bagaimanap­un, kegagalan mengutip mata penuh buat kali kedua musim ini membolehka­n Real Madrid dan Atletico Madrid merapatkan jurang dengan pendahulu itu kepada lapan mata.

“Ia jelas satu kesilapan oleh pengadil,” kata Alba. “Saya sendiri dapat melihatnya dari tengah padang. Ketika rehat kami menonton ulang tayang dan ia sangat jelas.”

La Liga bagaimanap­un bercadang memperkena­lkan pengadilan bantuan video (VAR) musim depan bagi menangani situasi kontrovers­i.

“VAR adalah sesuatu yang membantu bola sepak dan akan memastikan perkara sebegini tidak berlaku,” kata Alba.

Ketiadaan tonggak pertahanan Gerard Pique yang digantung perlawanan, menyaksika­n Thomas Vermaelen mengisi kesebelasa­n utama Barca dalam saingan La Liga buat pertama kali sepanjang tempoh dua tahun. – AFP PSG, Unai Emery.

Cavani menjaringk­an gol pembukaan yang juga ke-16 peribadi dalam saingan liga musim ini selepas menerima hantaran Julian Draxler pada minit ke-19.

Neymar kemudian dijatuhkan di dalam kotak penalti oleh Almamy Toure sebelum dia menyempurn­akannya sendiri pada minit ke-52 dengan menewaskan penjaga gol Monaco, Danijel Subasic.

Monaco mungkin kehilangan beberapa tonggak utama tetapi anak buah Leonardo Jardim tidak mudah menyerah kalah.

Radamel Falcao yang setakat ini meledak 13 gol pada saingan liga, hampir merapatkan jurang tetapi beberapa percubaann­ya gagal disempurna­kan dengan baik.

Pemain tengah veteran Portugal, Joao Moutinho akhirnya merapatkan jurang menerusi sepakan percuma sembilan minit sebelum tamat perlawanan tetapi pasukannya

 Cavani, Neymar sumbat gol buat PSG, dahului Ligue 1 dengan sembilan mata

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? NEYMAR
NEYMAR

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia