Harian Metro

Jangan ambil mudah Piala Thomas PERGINYA OMAR

- Mohd Sabran Md Sani sab@hmetro.om.my

Bekas pemain skuad juara Piala Thomas 1967 Omar Manap meninggal dunia akibat sakit tua dan jangkitan kuman pada paru-paru di rumahnya di Flet Sri Stulang, Taman Sri Stulang, malam kelmarin.

Pesara Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) berusia 85 tahun itu menghembus­kan nafas terakhir di sisi ahli keluargany­a pada jam 10.20 malam.

Anak sulung arwah, Abdul Rahim Omar, 59, berkata bapanya sebelum ini pernah dimasukkan ke hospital akibat jangkitan kuman pada paru-paru.

“Arwah juga pernah dimasukkan ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) dan Hospital Pakar Puteri sebelum meninggal dunia di rumah malam tadi (kelmarin),” katanya ditemui di kediaman bapanya, di sini, semalam.

Menurutnya, arwah bapanya pernah mewakili skuad badminton negara bersama Datuk Billy Ng yang memenangi Piala Thomas selepas menewaskan Indonesia di Istora Sendayan, pada 1967.

Sementara itu, adiknya Fatimah, 54, berkata statusnya sebagai ibu tunggal membolehka­n dia menjaga kedua ibu bapanya di kediaman berkenaan sejak berpindah dari Kampung Melayu Majidee ke perumahan itu, dua tahun lalu.

“Sebelum ini pun arwah bapa sering batuk dan keadaannya berlarutan selama

Jakarta

kali saya tegaskan betapa pentingnya untuk melakukan persiapan rapi menjelang saingan Piala Thomas, Mei depan di Bangkok, Thailand.

Ini kerana, bagi saya kejohanan berpasukan itu mempunyai prestij yang tersendiri, menggambar­kan kekuatan satu-satu negara dalam dunia badminton.

Atas sebab itu, saya menyokong keputusan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) yang mahu menghantar barisan terbaik pada beberapa tahun sebelum mengalami jangkitan pada paru-paru.

“Dia juga sering demam dan sakit badan sepanjang masa sebelum disahkan doktor mempunyai ketulan disyaki kanser pada dada kanannya,” katanya.

Katanya, sejak itu arwah bapanya kurang selera makan dan terpaksa dipapah untuk berjalan, selain tubuhnya menyusut. Kejohanan Berpasukan Badminton Asia di Alor Setar, Kedah dari 6 hingga 11 Februari depan di mana ia juga kempen kelayakan untuk ke pusingan akhir Piala Thomas.

Pendirian BAM itu menunjukka­n betapa pentingnya persiapan perlu dilakukan daripada awal bagi membolehka­n barisan pemain negara meraih kemuncak prestasi sekiranya layak beraksi di Bangkok.

Mungkin BAM mengambil pengajaran tahun lalu di kejohanan sama apabila Malaysia tidak membariska­n pasukan terkuat sekali gus menyaksika­n mereka gagal layak secara merit.

Sebaliknya, skuad negara hanya layak beraksi pada pusingan akhir di Kunshan, China ketika itu menerusi jumlah mata ranking dunia.

Kali ini, BAM menerusi presidenny­a, Datuk Seri Mohamad Norza Zakaria sudah

 Bekas pemain skuad juara Piala Thomas 1967 meninggal sakit tua

“Sebelum meninggal dunia, arwah bapa sempat mengucap dua kalimah syahadah dibantu cucunya,” katanya.

Allahyarha­m meninggalk­an seorang isteri, Hafifah Jaafar, 78, serta lima anak, 16 cucu dan enam cicit.

Jenazah disolatkan di Surau Nurul Falah, Sri Stulang dan dikebumika­n di Tanah Perkuburan Islam Kebun Teh menegaskan kehadiran mereka di Kedah bukanlah sekadar pasukan pelengkap.

Kerana beliau mahu barisan pemain negara mempamerka­n prestasi sebenar dan cuba menamatkan saingan di kedudukan paling baik.

Yang paling penting adalah Malaysia perlu layak secara merit ke Bangkok.

Saya fikir tidak salah rasanya untuk kita meletakkan sasaran tinggi pada kejohanan itu termasukla­h cuba mara ke pentas final.

Sasaran adalah sasaran tetapi yang penting adalah prestasi terbaik perlu dipamerkan oleh setiap pemain negara.

Norza sudah menegaskan Datuk Lee Chong Wei

bakal mengetuai pasukan untuk saingan di Kedah.

Harap dengan kehadiran jaguh perseorang­an lelaki

(gambar)

negara itu, ia akan memberi suntikan semangat kepada pemain lain untuk memberikan yang terbaik.

Sekiranya layak, kita tidak boleh mengambil mudah cabaran di Bangkok kerana dua edisi terakhir Piala Thomas menyaksika­n berlaku kejutan.

Tidak pernah pun kita terfikir Jepun mampu menjulang Piala Thomas pada 2014 dan kemudian Denmark, tahun lalu. Kedua-duanya meraih kejuaraan buat kali pertama.

Kedua-dua negara itu juga dahulunya bukanlah kuasa besar dalam acara berpasukan. Tetapi lihatlah di mana mereka sekarang.

Kita? Sudah 25 tahun masih belum dapat mengulangi kejayaan sejak edisi 1992 di Stadium Negara.

Takkan kita hanya mahu terus berbangga dengan kejayaan lapuk itu? Jumpa lagi.

 ??  ??
 ??  ?? ALLAHYARHA­M Omar (kanan) pernah menyertai Piala Thomas pada 1967.
ALLAHYARHA­M Omar (kanan) pernah menyertai Piala Thomas pada 1967.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia