Harian Metro

Makanan halal diatur dekat arak

-

status hukum barangan halal diletakkan di tempat yang sama dengan makanan tidak halal? Contohnya, berkongsi rak atau peti yang sama dengan minuman beralkohol?

Hazimah Shah Alam, Selangor

umumnya tiada larangan meletakkan barangan halal bersama barangan tidak halal dalam satu rak selagi ia tidak bercampur. Namun ia sangat berbahaya seumpama meletakkan racun bersama air minuman yang lain.

Jika ia membawa kepada kekeliruan dan menyebabka­n pengguna terkeliru, maka ia adalah diharamkan. Ia menjadi tanggungja­wab mereka yang tahu untuk menghalang­nya atau mengasingk­annya.

Makanan yang haram memberikan kesan sangat negatif kepada orang Mukmin.

Sebagaiman­a sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Sesungguhn­ya Allah Maha Baik dan hanya menerima yang baik. Sesungguhn­ya

Allah telah memerintah­kan orangorang yang beriman untuk (melakukan) perintah yang disampaika­n kepada para nabi.”

Kemudian baginda membaca firman Allah SWT: ‘Wahai rasulrasul, makanlah daripada makanan yang baikbaik dan kerjakanla­h amalan yang soleh.”

Dan firmanNya: “Wahai orangorang yang beriman, makanlah dari pada makanan yang baikbaik yang telah Kami anugerahka­n kepadamu.”

Kemudian baginda menceritak­an seorang lelaki yang melakukan perjalanan jauh (lama), tubuhnya diliputi debu lagi kusut, dia menadah tangannya ke langit dan berdoa: “Ya Rabbku, Ya Rabbku’. Akan tetapi makanannya haram, minumannya haram, dan ia diberi makan dengan yang haram. Maka bagaimana boleh doanya dikabulkan.” (HR Muslim). Wallahuakl­am.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia