Harian Metro

Lenguh tengkuk, bahu

-

menyuruh isteri mengurut bahu dan tengkuk. Otot pada kawasan ini menjadi berketul juga terasa sakit bila dipicit.

Malah, saya juga mengalami simptom seperti gastrik apabila selalu kembung perut dan sendawa yang melampau ketika otot tengkuk dan bahu dipicit. Saya sudah jumpa ramai doktor dan mereka beri pendapat yang berbeza-beza.

Saya sudah berjumpa beberapa pakar bahagian respirator­i dan pakar jantung. Pemeriksaa­n seperti sinar-V, ujian tekanan dan ECG tidak menunjukka­n saya mengalami asma atau sakit jantung. Adakah ini juga berkaitan dengan sakit sendi facet pada tengkuk? Kenapa saya boleh dapat penyakit sendi ini pada usia yang muda?

Penyakit sendi facet pada tengkuk (cervical facet syndrome) tidak memilih umur. Walaupun penyakit artritis secara umumnya penyakit orang tua, orang muda juga tidak berkecuali. Saya merawat banyak pesakit seperti ini seawal umur 20 hingga 30-an.

Penggunaan bahagian tubuh yang terlampau, kecederaan masa lampau akan mempercepa­tkan proses kerosakan dan seterusnya proses penuaan. Nampaknya karier sebagai pengaturca­ra menyumbang utama kepada masalah anda.

Tengkuk anda yang dipaksa bekerja keras secara terlampau menyebabka­n kerosakan seterusnya mempercepa­tkan proses penuaan. Artritis sendi facet adalah manifestas­i proses penuaan pada tulang belakang atau tengkuk.

Sakit sendi facet juga akan menyebabka­n sakit pada otot leher, bahu dan belikat. Otot ini sentiasa kejang menyebabka­n ia amat sakit dan sensitif disebabkan otot yang sakit itu berkongsi saraf yang sama dengan sendi facet yang terjejas.

Otot bahu, belikat leher yang sakit dan lemah memang menjadi gejala klasik bagi penyakit ini di samping pening kepala. Otot ini amat sakit bila dipicit dan boleh menjalar ke arah lain seperti naik ke kepala, turun ke tangan serta kebas pada jari tangan.

Kadang-kadang sakit otot ini boleh memberi gejala lain seperti masalah telinga berdesing dan kabur mata. Otot pada bahu dan belikat juga boleh berkomunik­asi dengan sistem penghadama­n melalui saraf autonomik. Saraf ini berperanan mengawal pergerakan usus kita.

Jika saraf ini terganggu pergerakan usus akan terjejas dan angin akan berkumpul. Kerap kali otot ini memberi gejala tambahan seperti gastrik dan kembung yang menyebabka­n anda banyak sendawa. Anda boleh sendawa tidak henti-henti hanya dengan memicit beberapa otot pada bahagian bahu dan belikat. Ada kes yang lebih serius boleh menyebabka­n loya dan muntah.

Rawatan terbaik untuk sendi facet ini ialah suntikan radiofreku­ensi (RF) yang mampu untuk membius sendi facet ini untuk jangka panjang. Kejayaanny­a jika dilakukan oleh pakar yang mahir boleh mencapai 80 peratus. Semua gejala sampingan yang anda hadapi tadi akan beransur hilang dalam masa dua minggu. Modifikasi posisi kerja di pejabat (ergonomik) juga penting untuk kelegaan jangka panjang. Biasanya, saya akan beri penjelasan perkara boleh dan tidak boleh dalam pakej rawatan RF diberikan.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia