Harian Metro

Tak mahu fikir Sharma konsisten dahului pusingan ketiga

- Reuters

 Bottas di kedudukan ke-10 walaupun menang tiga perlumbaan

Valtteri Bottas enggan memikirkan mengenai tindakan segelintir ketua pasukan Formula Satu (F1) yang sekadar mengundi pemandu Mercedes itu di kedudukan ke-10 biarpun memenangi tiga perlumbaan tahun ini dan menamatkan saingan di tangga ketiga keseluruha­n.

Kedudukan itu satu tangga lebih rendah berbanding ketika pemandu Finland itu menggalas cabaran bersama Williams pada 2016.

“Saya tidak terlalu fikir mengenainy­a sama ada saya dinilai dengan salah atau apa saja. Perkara yang paling penting untuk saya adalah

(gambar)

Johannesbu­rg: Pemain golf India, Shubhankar Sharma

kekal konsisten dengan mencatat 65 pukulan untuk mendahului pusingan ketiga dengan kelebihan lima pukulan di kejohanan Terbuka Joburg di Randpark Golf Club, semalam.

Bintang muda berusia 21 tahun itu yang kini menduduki ranking ke-462 dunia, membenam tujuh birdie dalam permainan par-72

(gambar)terus

prestasi ketika di litar. Berapa banyak perlumbaan akan saya menangi pada masa depan.

“Perkara utama adalah untuk pasukan kerana mereka tahu tahap prestasi sebenar kamu. Mereka tahu apa yang saya mampu lakukan,” kata Bottas yang menyertai Mercedes pada Januari bagi menggantik­an Nico Rosberg selepas juara dunia 2016 itu bersara.

Secara berseloroh, pemandu Finland itu berharap ketua pasukannya, Toto Wolff tidak mengundi dia di kedudukan ke-10 dalam undian yang dijalankan oleh motorsport.com.

Bottas turut meraih petak hadapan sebanyak tiga kali dan menaiki podium sebanyak 13 kali tetapi dia juga mengalami detik sukar musim ini apabila bergelut dengan

dan langsung tidak kehilangan satu pukulan.

Sharma melakukan empat birdie berturut-turut bermula pada lubang kedua dan kemudian lubang kesembilan di lapangan golf pinggir bandar itu.

Dia turut membuat birdie pada lubang ke-14 dan 15 sebelum bermain par pada lubang terakhir menerusi pukulan menakjubka­n di kawasan berpasir pada kejohanan yang diiktiraf Jelajah Eropah, Jelajah Asia dan Jelajah South African Sunshine itu.

Sharma pasti bersemanga­t untuk memburu kejuaraan jelajah senior ini bagi mendapatka­n tempat dalam Terbuka British 2018 di Carnoustie, Julai depan.

Sharma mencatat pukulan 69, 61 dan 65 untuk jumlah prestasi tidak menentu terutama selepas cuti bulan Ogos dan jauh ketinggala­n jika dibandingk­an dengan rakan sepasukann­ya, Lewis Hamilton.

Hamilton yang mengunggul­i undian dengan jumlah yang besar memenangi sembilan perlumbaan dan meraih gelaran juara dunia keempatnya.

Pemandu Britain itu memuji rakan sepasukan barunya kerana berjaya membawa harmoni dalam pasukan berbanding ketika dia berganding­an dengan Rosberg.

“Saya fikir sebagai pemandu saya banyak belajar. Ada masanya saya dapat belajar sesuatu yang sukar, saya bergelut dalam beberapa perlumbaan dengan jentera dan pemanduan saya,” kata Bottas.

keseluruha­n 195 pukulan – 20 di bawah par dan semakin hampir untuk menyamai rekod pukulan keseluruha­n Terbuka Joburg, 27 di bawah par.

Wakil Sweden, Christofer Blomstrand menduduki tempat kedua dengan melakukan 62 pukulan, catatan kedua terendah selepas 61 pukulan yang dilakukan oleh Sharma pada pusingan kedua.

Blomstrand mengumpul 200 pukulan keseluruha­n untuk mengatasi James Morrison dari England dan pemain tuan rumah, Eric van Rooyen.

Morrison membuat 67 pukulan dan Van Rooyen (70) pada pusingan ketiga dan masih lagi mampu mencabar kejuaraan andai prestasi Sharma merosot. - AFP

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia