Harian Metro

Boleh saman RM3 juta

- Izzali Ismail sukan@hmetro.com.my Malik Muhamad sukan@hmetro.com.my

 Ridzwan berdepan jumlah saman fitnah tinggi ekoran populariti mangsa

Pemilik akaun Facebook Muhammad Ridzwan, individu yang membuat tuduhan rasuah ke atas pemain bola sepak Kedah pada perlawanan akhir Piala Malaysia November lalu, berdepan saman antara RM2 juta hingga RM3 juta.

Menurut penasihat perundanga­n kepada Nidzam Adzha Yusoff, Datuk Iszam Kamal Ismail jumlah saman sivil yang akan dibuat adalah berdasarka­n populariti seseorang itu kerana ia membabitka­n jurulatih dan pemain bola sepak terkenal tanah air serta mempunyai reputasi tinggi dalam masyarakat.

(gambar),

Kuala Terengganu: Penjaga gol Terengganu FC I (TFC I) Suffian Ab Rahman bakal memasuki usia 40 tahun musim depan, namun prestasi cemerlangn­ya bersama skuad itu musim ini berjaya menarik minat Persatuan Bolasepak Negeri Terengganu (PBSNT) untuk mengekalka­nnya bagi menghadapi kancah saingan Liga Malaysia (Liga-M).

Malah, bekas penjaga gol kebangsaan itu yang lebih dikenali sebagai Tiger dalam kalangan pemain, juga berjaya membuktika­n kelibatnya masih berbisa apabila sering kali diturunkan dalam kesebelasa­n utama Terengganu musim lalu.

“Sebelum ini saya sudah berhasrat untuk bersara selepas lebih 21 tahun bergeluman­g dalam sukan bola sepak, bermula dengan Negeri Sembilan pada 1995,” kata Suffian yang menyarung jersi FELDA United musim lalu.

“Tapi, panggilan daripada PBSNT pada pertengaha­n tahun ini bagi mewakili skuad Penyu tidak mahu saya lepaskan dan ia bagaikan memberi nafas baru dalam karier bola sepak biarpun ketika itu saya sudah bergelar jurulatih skuad AirAsia.

“Saman sivil ini bergantung pada populariti seseorang, jika makin popular makin mahal saman itu. Sebagai contoh jika dia popular di Alor Setar sahaja mungkin dalam RM500,000. Kalau macam jurulatih Kedah ini, beliau sudah popular satu Malaysia. Kalau beliau bawa pasukan ke Piala AFC lagi tinggi.. anggaran antara RM2 juta hingga RM3 juta,” kata Iszam.

“Jumlah saman fitnah ini tinggi kerana tuduhan sebegini mampu menjejaska­n mata pencarian orang yang dituduh dan jika berdasarka­n umur mereka yang dituduh, kebanyakan­nya masih muda dan masa depan mereka bergantung dalam bola sepak secara profesiona­l.

“Ini belum termasuk berdepan kesalahan berkenaan fitnah yang boleh disabitkan

“Keputusan yang saya buat untuk terus beraksi ternyata berbaloi selepas saya dikekalkan dalam skuad TFC I musim depan walaupun sudah berusia.” di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum hingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.”

Kes berkaitan isu tuduhan rasuah itu berlarutan ekoran tindakan suspek yang gagal tampil secara jelas dan bersemuka dengan anak guamnya untuk memohon maaf berikutan fitnah yang dilemparka­n di laman Facebook suspek.

“Permohonan maaf yang dilakukan dalam YouTube sambil menutup muka dan memakai kacamata hitam oleh individu yang juga suspek dalam kes ini tidak dapat diterima dan tidak ikhlas.

“Sepatutnya jika suspek ikhlas mahu memohon maaf maka dia mempunyai pilihan sama ada boleh terus menghubung­i media dari situ akan diuruskan perjumpaan

Musim ini penjaga gol yang pernah beraksi bersama Telekom Melaka, NAZA Kuala Muda dan Sarawak itu dipanggil beraksi bersama skuad Penyu selepas penjaga dengan pihak anak guam saya atau berhubung terus dengan anak guam saya dan bukan memohon maaf melalui YouTube,” katanya.

Nidzam serta enam pemain Kedah – Arif

Farhan Isa, Rizal

Ghazali, Amirul

Hisyam Awang

Kechik, Syazwan Zainon,

Ifwat Akmal

Che Kassim dan ketua pasukan Khairul Helmi Johari menjadi mangsa tuduhan rasuah yang dilemparka­n oleh

Ridzwan selepas Kedah tewas 0-2 kepada

JDT pada perlawanan akhir itu. gol utama, Sharbinee Allawee Ramli terpaksa berehat kerana masalah paru-paru manakala penjaga gol muda, Amierul Hakimi Awang mengalami kecederaan.

 ??  ??
 ?? Suffian Ab Rahman ?? Sebelum ini saya sudah berhasrat untuk bersara selepas lebih 21 tahun bergeluman­g dalam sukan bola sepak”
Suffian Ab Rahman Sebelum ini saya sudah berhasrat untuk bersara selepas lebih 21 tahun bergeluman­g dalam sukan bola sepak”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia