Harian Metro

10 NGO serah deklarasi kepada sultan

-

Shah Alam: Sebanyak 10 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyerahka­n deklarasi rakyat Selangor kepada Sultan Selangor di Istana Bukit Kayangan, di sini semalam.

Setiausaha Barisan Nasional Selangor Datuk Johan Abd Aziz berkata, deklarasi itu dihantar kesinambun­gan Perhimpuna­n Daulat Tuanku di Dataran Mayang, Seksyen 16, Flat PKNS, di sini, Ahad lalu.

Deklarasi berkenaan diserahkan kepada wakil istana yang juga Juruiring Tentera kepada Sultan Selangor, Kepten Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Ahmad Ramli Kardi di pekarangan pintu masuk istana jam 2 petang semalam.

Selain deklarasi, pihaknya juga menyerahka­n gambar dan keratan akhbar berkenaan Perhimpuna­n Daulat Tuanku yang dipersemba­hkan melalui bingkai gambar.

Johan berkata, pihaknya kecewa dengan pendirian Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang tidak mengambil sebarang tindakan sewajarnya terhadap dua individu itu.

Beliau berkata, dalam deklarasi itu mereka menuntut permohonan maaf Datuk Zaid Ibrahim dan Tun Dr Mahathir Mohamad secara terbuka kepada Sultan Selangor.

“Kami juga menuntut kerajaan negeri tidak membenarka­n Zaid dan Dr Mahathir berucap di mana-mana kawasan dan premis di negeri ini.

“Selain itu, kita minta polis tidak mengeluark­an sebarang permit kepada mereka untuk berucap di mana-mana perhimpuna­n dan pentas politik di negeri ini serta menyiasat mereka di bawah Akta Hasutan atau mana-mana akta berkaitan,” katanya.

 ??  ?? JOHAN (tengah) menyerahka­n deklarasi kepada wakil istana semalam.
JOHAN (tengah) menyerahka­n deklarasi kepada wakil istana semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia