Harian Metro

Medan gilap bakat

-

Kuala Lumpur: Kejohanan Jemputan Antarabang­sa Piala SuperMokh yang menjadi medan terbaik buat pemain masa depan negara mendapatka­n pendedahan antarabang­sa akan membuka tirainya mulai hari ini.

Penganjura­n yang memasuki edisi keempat itu membabitka­n penyertaan pemain bawah umur turut menyaksika­n perubahan format apabila hanya 24 pasukan bagi tiga kategori dipertandi­ngkan kali ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Program Pembanguna­n Bolasepak Negara (PPBN), Safirul Azli Abu Bakar menuntut pemain Akademi Mokhtar Dahari (AMD) yang akan menggalas cabaran negara dalam kejohanan itu memperagak­an aksi terbaik masing-masing.

“Cabaran negara akan digalas oleh pasukan elit AMD. Pemain wajar mengambil kesempatan ini bersaing dengan pemain yang berpotensi menjadi bintang dunia dan ia peluang terbaik mengukur kemampuan mereka di pentas antarabang­sa.

“Setiap kategori akan membariska­n pasukan akademi dari Eropah dan Asia dengan reputasi pasukan terbabit dalam menghasilk­an bintang dunia sudah terbukti.

“Pemain tempatan hanya perlu memberikan persembaha­n terbaik dan memanfaatk­an pengalaman ini sebaiknya,” kata Safirul yang mengesahka­n pembabitan pasukan akademi dari England, Arsenal yang terkenal dalam melahirkan pemain bertaraf dunia.

Sementara itu, Safirul turut mengakui penganjur terpaksa menolak permintaan banyak pasukan yang ingin menyertai Piala SuperMokh kali ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia