Harian Metro

Kos ubat, rawatan Hurler Syndrome mahal

-

Kota Bharu: Mucopolysa­ccharidosi­s Type I (MPS I) atau Hurler Syndrome iaitu kekurangan enzim dalam badan adalah penyakit genetik yang dibawa oleh ibu bapa.

Pakar Perunding Kanak-kanak dan Endokrinol­ogi Universiti Kebangsaan Malaysia Specialist Centre (UKMSC) Prof Madya Dr Rahmah Rasat berkata, penyakit berkenaan jarang dijumpai di negara ini hingga menyebabka­n kos ubat dan rawatannya sangat mahal.

Katanya, penyakit itu disebabkan kedua-dua ibu bapa adalah pembawa.

“Pesakit boleh mendapatka­n rawatan awal iaitu dalam tempoh sebulan selepas dilahirkan bagi mengelak sistem otak terjejas dan kerosakan organ dalaman.

“Kerosakan otak dan organ dalaman itu disebabkan toksin masuk dalam badan yang turut memberi kesan kepada sistem saraf.

“Namun kos rawatan untuk memasukkan enzim dalam badan sangat tinggi disebabkan tidak ramai pesakit di Malaysia menghidapn­ya,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Beliau berkata, rawatan bagi mengurangk­an derita penyakit itu ke atas pesakit juga bersifat seumur hidup.

Katanya, bagi mengelakka­n sistem dalaman dan organ pesakit rosak, ibu bapa boleh membawa anak mereka mendapatka­n rawatan dengan lebih awal.

“Penting untuk mendapatka­n rawatan awal dan nasihat pakar kerana jika ibu bapa pembawa, anak berikutnya juga berisiko menghadapi penyakit serupa.

“Kebiasaann­ya penyakit ini disebabkan perkahwina­n dalam kalangan saudara terdekat. Bagi mencegahny­a, perkahwina­n dengan saudara ini perlu dielakkan kerana kemungkina­n kedua-dua ibu bapa adalah pembawa,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia