Harian Metro

Latiff Borgiba meninggal dunia Selamba ambil wang RM35,000

- Nurul Hidayah Bahaudin nurul.hidayah@hmetro.com.my

Pelakon veteran, Latiff Borgiba meninggal dunia pada hari ulang tahun ke-80, jam 3.30 petang tadi di kediamanny­a di Flat Danau Kota, Setapak, Kuala Lumpur kerana sakit tua.

Anak arwah, Ab Uzza Ab Latiff ketika dihubungi berkata, selain sakit tua ayahnya turut mempunyai masalah paru-paru.

“Sudah beberapa hari ayah kurang bercakap dan hanya terlantar di katil hingga menghembus­kan nafas terakhir di samping ibu dan abang.

“Sudah lama ayah menghidap sakit tua dan lebih lima tahun tidak berlakon, hanya berehat Kuala Lumpur: Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mempelawa orang ramai menyertai Skim Simpanan Pendidikan Nasional iaitu SSPN-i dan SSPN-i Plus untuk menikmati pelepasan taksiran cukai pendapatan sehingga RM12,000. Pengurus Besar Kanan Jabatan Pemasaran dan di rumah,” katanya.

Ab Uzza yang juga anak bongsu berkata, ayahnya mengalami kekejangan awal Rabu dan anak-anak datang melawat malam tadi di rumahnya.

Arwah tinggal bersama isteri dan anak lelaki di Setapak. Malam tadi, anaknya, Dilla Borgiba berkongsi gambar Allahyarha­m di laman Instagram sempena ulang tahun kelahiran ayahnya, memohon kesembuhan.

Allahyarha­m dikebumika­n di Tanah Perkuburan Islam, Taman Ibu Kota, Setapak, jam 10 malam ini.

Latiff atau Abdul Latiff T K Gomu Kakah meninggalk­an 13 anak dan seorang isteri, Fatimah Leman, 70.

Seorang pegawai polis berpangkat inspektor dan empat anggota ditahan selepas dipercayai mengambil wang berjumlah RM35,000 ketika melakukan serbuan di kedai emas tiruan di Jalan Masjid India, di sini, Sabtu lalu.

Dalam kejadian jam 10 malam, 11 individu membuat serbuan di premis berkenaan dan tiga daripada mereka menunjukka­n kad kuasa polis sebelum membuat pemeriksaa­n.

Menurut sumber, polis menerima laporan daripada mangsa yang juga pemilik kedai emas tiruan berkenaan berusia 68 tahun mengenai kejadian itu sebaik dimaklumka­n saudaranya.

Katanya, ketika serbuan itu, individu terbabit memecahkan meja serta almari sebelum empat daripada mereka membuka laci kabinet setiap suami dan isteri manakala taksiran bersama pula menawarkan pelepasan cukai maksimum RM6,000 setahun untuk satu pasangan.

“Oleh itu, sekiranya pendeposit (suami isteri) membuat taksiran cukai secara berasingan, mereka boleh membuka akaun berasingan untuk anak yang sama agar dapat menikmati pelepasan taksiran cukai maksimum sehingga RM6,000 seorang.

“Dengan membuka akaun SSPN-i Plus pula, ibu bapa dan mengambil wang berjumlah RM35,000.

“Berdasarka­n maklumat daripada suspek, polis berjaya mengesan seorang anggota berusia 51 tahun yang terbabit dalam kejadian itu sebelum dia ditahan Selasa lalu jam 2 petang di rumahnya di Desa Baiduri di sini.

“Hasil siasatan mendapati suspek mengaku terbabit dalam serbuan operasi bersepadu berkenaan dan memaklumka­n hanya tinggal seorang pegawai serta tiga anggota polis di dalam premis itu selepas pemeriksaa­n,” katanya.

Sumber berkata, suspek

 Inspektor, 4 anggota ditahan selepas serbu kedai emas tiruan

atau penjaga yang menyimpan dalam akaun berkenaan diberi pelepasan taksiran cukai pendapatan hingga RM12,000 yang merangkumi RM6,000 ke atas jumlah simpanan bersih dan tambahan RM6,000 lagi bagi sumbangan takaful yang dibayar kepada pengendali takaful bagi kategori pelepasan Insuran Nyawa dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP),” katanya kepada HM pada sidang media khas di Menara PTPTN.

Abdul Ghaffar berkata, pelepasan taksiran cukai ini mampu mendapat penguranga­n cukai yang tinggi, sekali gus boleh memberi manfaat kepada mengaku menerima wang RM700 daripada pegawai berkenaan namun dia mendakwa dia menolak wang terbabit.

“Berdasarka­n maklumat itu, polis menahan pegawai serta tiga anggota polis berkenaan yang berusia 28 hingga 34 tahun jam 7 malam, Selasa lalu.

“Bagaimanap­un, tiga anggota terbabit mendakwa menolak wang RM700 diberikan pegawai berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi Asisten Komisioner Shaharudin Abdullah ketika dihubungi mengesahka­n pihaknya menerima laporan berhubung kejadian itu.

 ??  ?? PENDEPOSIT mendapat perlindung­an insurans takaful dan dividen yang kompetitif.
PENDEPOSIT mendapat perlindung­an insurans takaful dan dividen yang kompetitif.
 ??  ??
 ??  ?? LATIFF
LATIFF

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia