Harian Metro

Manfaatkan kumpulan WhatsApp untuk pelajaran

-

Usaha pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Al-Irsyad, Amni Zuhayra Mohammad Fuad memanfaatk­an kumpulan WhatsApp untuk pelajaran tidak sia-sia apabila dia muncul antara 40 pelajar cemerlang dalam Pentaksira­n Tingkatan Tiga (PT3), semalam.

Dia yang meraih 11A antara 25 pelajar sekolah itu yang menganggot­ai kumpulan Azzahrawi dan mereka bertukar pendapat serta mencari jawapan kepada soalan terdahulu melalui WhatsApp.

Menurut Amni Zuhayra, walaupun orang lain hanya berbual kosong melalui aplikasi terbabit, dia memanfaatk­an medium berkenaan untuk pelajaran.

“Jika ada perkara yang saya tidak faham, saya kemukakan dalam kumpulan dan rakan lain memberi jawapan.

“Selain itu, saya juga banyak membuat rujukan melalui Internet dan membuat banyak latihan sebulan sebelum peperiksaa­n,” katanya.

Anak sulung daripada tiga beradik itu anak pasangan guru, Mohammad Fuad Hussin, 42, dan Wan Mazni

Shaik Zolkaffily, 42, dari Penanti, Bukit Mertajam.

Amni Zuhayra yang cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dengan meraih 5A pada 2014 berkata, dia turut menjadikan ibu bapanya sebagai guru peribadi.

“Ibu guru Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah Kebangsaan Guar Perahu Indah, Bukit Mertajam dan saya menjadikan­nya sebagai rujukan jika tidak faham istilah Bahasa Inggeris.

“Bapa pula guru di Kolej Vokasional Batu Lanchang, Pulau Pinang dan dia mahir dalam aspek teknikal,” katanya yang bercita-cita menjadi pensyarah.

 ??  ??
 ??  ?? AMNI muncul antara pelajar cemerlang terima ciuman daripada ibunya.
AMNI muncul antara pelajar cemerlang terima ciuman daripada ibunya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia