Harian Metro

Panduan dalam berhibur

-

 Bukan sekadar mencari kepuasan, tuntutan nafsu semata-mata

Beberapa tahun lalu, di dalam sebuah konsert kita dikejutkan dengan beberapa wanita Muslim naik ke atas pentas dan memeluk penyanyi dari Korea Selatan.

Mereka memakai tudung dan membawa imej Muslimah. Lebih memalukan apabila penonton bersorak wanita Muslimah itu berpelukan seolah-olah merestui tindakan berkenaan.

4. Senikata dan lirik bermutu selaras dengan hukum syarak

Nyanyian yang bertujuan baik seperti membangkit­kan motivasi diri akan menambahka­n kekuatan semangat untuk berusaha mencapai kejayaan.

Salah satu lagu popular adalah lagu ‘Kau Boleh’. Selain itu, ada juga nyanyian yang bertujuan memudahkan proses pembelajar­an. Contohnya, lagu ABC dan

‘Alif Ba Ta’ yang membantu kanak-kanak menghafal abjad rumi dan jawi dengan lebih pantas.

5. Tempat dan gaya persembaha­n tidak mengundang maksiat

Ada sesetengah nyanyian diiringi tarian yang mengghaira­hkan seperti tarian gelek perut seperti dilakukan artis negara Arab.

Ada juga ‘gelek gerudi’ dipelopori artis negara jiran. Tentu sekali gaya tarian ghairah itu merangsang nafsu lelaki yang menyaksika­nnya.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Sesungguhn­ya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau. Dan jika kamu beriman dan bertaqwa, Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tidak akan meminta harta-hartamu.” (Surah Muhammad, ayat 36)

Penulis ialah Perunding Psikologi Bahasa dan penulis buku

 ??  ?? BOLEH berhibur selagi tidak melalaikan. “Sesungguhn­ya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau. Dan jika kamu beriman dan bertaqwa, Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tidak akan meminta harta-hartamu”
BOLEH berhibur selagi tidak melalaikan. “Sesungguhn­ya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau. Dan jika kamu beriman dan bertaqwa, Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tidak akan meminta harta-hartamu”
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia