Harian Metro

Serap ramuan Eropah

- Izzali Ismail sukan@hmetro.com.my Hasbullah Ibrahim sukan@hmetro.com.my

 Kehadiran Marcote dijangka mampu tingkatkan mutu permainan Lang Merah

Pelantikan ketua jurulatih Kedah, Ramon Marcote diyakini dapat memberi ilmu baru untuk semua pemain dan staf kejurulati­han pasukan itu dalam persiapan melangkah ke musim 2018.

Ketua pasukan Khairul Helmi Johari berkata, dengan kehadiran Marcote yang dilantik secara rasmi Kota Bharu: Pengendali Kelantan, Sathit Bensoh yakin pemain mudanya mampu melonjakka­n kembali prestasi pasukan setanding pasukan berstatus elit lain dalam saingan Liga Malaysia musim depan.

Bekas jurulatih kelab Thailand, Satun United itu berkata, petunjuk prestasi utama (KPI) yang ditetapkan pengurusan pasukan akan direalisas­ikan terutama dengan komitmen tinggi pemain.

“Saya cukup yakin dengan penampilan pemain muda berbakat yang dipilih dari Rabu lalu, mampu meningkatk­an lagi tahap dan mutu permainan Kedah dalam persediaan musim baru.

“Walaupun kebanyakan pemain sudah memahami teknik kendalian Marcote sebelum ini, namun beberapa teknik baru sedang dilaksanak­an untuk meningkatk­an permainan pasukan.

“Kami perlu gunakan ilmu terkini itu untuk kebaikan dalam meningkatk­an corak permainan seterusnya membalas jasa baik pengurusan dengan berusaha bersungguh-sungguh

skuad Piala Presiden.

“Semua pemain sudah mula menjalani latihan dengan menumpukan aspek kecergasan fizikal dan kami sedang merancang untuk mengadakan kem latihan di satu tempat yang belum ditentukan lokasinya.

“Kelantan juga akan mewakili negara bagi merebut Piala Super Sportfix yang menyaksika­n saingan tiga penjuru menentang dua pasukan liga utama dari Indonesia dan Thailand dari 13 hingga 20 Januari depan,” katanya di sini, semalam.

Mengulas mengenai KPI ditetapkan Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA), Sathit berkata, beliau rela meletakkan jawatan jika tidak supaya dapat melakar kejayaan berterusan pada musim 2018.

“Kami bersyukur pada musim 2017 pencapaian kami baik dan ia perlu diteruskan.”

Sementara itu pemain sayap Syazwan Zainon berkata, kehadiran Marcote dengan ilmu baharu itu mampu meningkatk­an tahap permainan keseluruha­n pasukan tahun depan.

“Corak hantaran pendek yang sedang kami praktikkan menjadi falsafah yang akan disambung dengan lebih baik oleh Marcote yang menekankan falsafah bola sepak Sepanyol.”

Kedah merangkul dua piala - Piala Sultan Ahmad Shah (Perlawanan Sumbangsih) dan Piala FA - musim lalu. boleh mencapai sasaran yang ditetapkan di bawah kendalian saya dengan bantuan Yusri Che Lah.”

 ??  ??
 ??  ?? SYAZWAN
SYAZWAN
 ??  ?? KHAIRUL Helmi
KHAIRUL Helmi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia