Harian Metro

PENGLIPUR LARA CILIK

- Nor Hanisah Kamaruzama­n wanita@hmetro.com.my

15 kanakkanak pamer

kreativiti di peringkat

akhir Pertanding­an

Bercerita McDonald’s

2017

Seramai 15 finalis mempamerka­n kreativiti menerusi peringkat akhir Pe rtandingan Be rce rita McDonald’s 2017 yang berlangsun­g di Hotel Dorsett G rand,Subang,akhir bulan lalu.

Acara tahunan yang masuk kali ke dua penganjura­nnya itu me ndapat sambutan menggalakk­an dengan pertambaha­n lebih dua kali ganda penyertaan berbanding tahun lalu. K ali ini 157 peserta disenarai pendek berbanding hanya 90 peserta pada tahun lalu.

Pertanding­an yang dikhususka­n buat rakyat Malaysia be rumur e nam hingga sembilan tahun itu membuka penyertaan me ne rusi aplikasi Instagram.

Pe se rta dike he ndaki menghantar penyertaan dengan merakam video bercerita berdurasi satu minit yang dimuat naik di akaun Instagram.

Pe se rta dise narai pe nde k dipanggil untuk uji bakat se cara langsung bagi menempatka­n diri ke peringkat akhir yang menawarkan keseluruha­n hadiah bernilai RM100,000.

Pe ngarah K anan Pe masaran dan K omunikasi McDonald’s Malaysia

Me lati Abdul Hai be rkata, pertanding­an itu bertujuan merapatkan hubungan kekeluarga­an menerusi amalan membaca dan be rce rita.

“Membaca dan bercerita adalah cara terbaik bagi ibu bapa meluangkan masa berkualiti bersama anakanak. Aktiviti seperti itu juga mampu membantu menguatkan ikatan kasih sayang antara ibu bapa dan anak-anak.

“Me ne rusi pe rtandingan ini juga kami dapat lihat bagaimana ibu bapa mencungkil dan membentuk bakat bercerita anak mereka dan hasilkan kita dapat lihat melalui persembaha­n kreatif pada peringkat akhir ini,” katanya.

K atanya,anak-anak yang diberi galakan dan sokongan dapat meningkatk­an keyakinan diri serta mampu berdiri dengan gah di hadapan penonton untuk menyampaik­an cerita.

Semua 15 finalis yang berjaya ke peringkat akhir turut be rke se mpatan me nghadiri be ngke l bersama Datuk Aznil Haji Nawawi bagi memantapka­n kemahiran penyampaia­n.

Peserta diadili berdasarka­n beberapa kriteria termasuk mekanik suara,bahasa tubuh, penggunaan pentas, struktur penceritaa­n, penggunaan perkataan, hiasan pentas dan pakaian.

Barisan juri yang hadir pada peringkat akhir itu te rdiri daripada Aznil, Aishah Sinclair dan Sazzy Falak.

Hadiah utama dimenangi Low Zi Xuan, 9,menerusi cerita ‘The Wonderful Journey of a Seed’. Zi Xuan membawa pulang hadiah utama berupa percutian ke DisneySea dan Disneyland Tokyo untuk dua dewasa serta dua kanakkanak.

Tempat pertama dengan membawa pulang hadiah percutian ke Ocean Park dan Disne yland Hong K ong untuk dua dewasa serta dua kanak-kanak berjaya dirangkul Aiden Pu Chen Wei,9,dengan tajuk cerita ‘The Magical Cask’.

Te mpat ke dua pula berjaya diraih Tricia

Lai Ren Hee,8,yang mempersemb­ahkan cerita ‘Ayam Yang Bertelur E mas’ dan menerima percutian ke Shanghai Disney Resort untuk dua dewasa dan dua kanak-kanak.

Le nithraa Sai K anagalinga­m,9,de ngan persembaha­n bertajuk

‘E age The E agle’ meraih tempat ketiga dengan hadiah percutian ke Thailand Cartoon Network Amazone Waterpark untuk dua dewasa dan dua kanakkanak.

Sebelas finalis yang berjaya ke peringkat akhir turut menerima hadiah sagu hati bernilai RM2,000.

 ?? FOTO ?? PEMENANG utama dan finalis Pertanding­an Bercerita McDonald’s 2017.
FOTO PEMENANG utama dan finalis Pertanding­an Bercerita McDonald’s 2017.
 ??  ?? LOW Zi Xuan pemenang hadiah utama bakal bercuti
di Disneyland Tokyo.
LOW Zi Xuan pemenang hadiah utama bakal bercuti di Disneyland Tokyo.
 ??  ?? AKSI menarik peserta yang petah bercerita.
AKSI menarik peserta yang petah bercerita.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia