Harian Metro

Anak kerani cemerlang

-

Slim River: Anak kerani kilang kelapa sawit, Nur Suhaila Najwa Saiful Anuar, 15, dari Sekolah Menengah Kebangsaan

(SMK) Slim River membuktika­n usaha gigih mengulang kaji pelajaran membolehka­nnya mengukir kejayaan dengan keputusan 10A dalam Pentaksira­n Tingkatan 3 (PT3) yang diumumkan semalam.

Nur Suhaila sebelum ini pernah belajar di Sekolah Menengah Sains Hulu Selangor, Selangor selama sebulan saja namun atas sebab tertentu dia bertukar ke sekolah sekarang.

Sebelum itu, dia turut mencapai keputusan cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dengan memperoleh 5A ketika belajar di Sekolah Kebangsaan (SK) Sri Keledang sebelum berpeluang melanjutka­n pelajaran di sekolah menengah sains itu.

Nur Suhaila berkata, belajar di mana pun tidak penting tetapi yang pasti sebagai pelajar perlu berusaha gigih dan sentiasa tumpukan perhatian di dalam kelas serta sentiasa mendengar nasihat ibu bapa dan guru.

Selain menumpukan perhatian di dalam kelas sepenuhnya, dia melakukan ulang kaji di rumah setiap hari untuk memastikan apa yang dipelajari di sekolah dengan guru dapat difahami dengan jelas.

“Ibu bapa saya (Rozila Yatim Mustapa, 46, dan Saiful Anuar Shamsudin, 47) banyak memberi sokongan dan nasihat agar sentiasa belajar dengan tekun jika mahukan kejayaan dalam kehidupan pada masa depan.

“Saya bercita-cita hendak menjadi pakar bedah. Kejayaan ini akan dijadikan semangat dan motivasi kepada saya untuk merealisas­ikan impian saya nanti,” katanya ketika ditemui, semalam.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia