Harian Metro

Pesawat terhempas akibat enjin rosak

-

Hasil siasatan mendapati pesawat CN235 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang terhempas di Kampung Asam Jawa di sini, 26 Februari tahun lalu akibat kerosakan enjin.

Ia berikutan pesawat itu mula mengalami kerosakan ketika latihan perbarisan di Lapangan Terbang TUDM Subang sebelum kejadian.

Kegagalan fungsi enjin menyebabka­n pesawat itu melakukan pendaratan cemas di sekitar lokasi kejadian.

Memaklumka­n perkara itu, Panglima TUDM Jeneral Tan Sri Affendi Buang berkata, keputusan juruterban­g mendarat dianggap tepat berikutan ia berada di luar kawasan penempatan penduduk.

“Dalam tempoh seminit, juruterban­g membuat keputusan membuat pendaratan cemas bagi mengelak berlaku kehilangan nyawa dan kerosakan terutama rumah penduduk setempat.

“Kami memuji sifat profesiona­l mengendali­kan pesawat ketika berdepan masalah seumpama itu. Ia bukan saja menyelamat­kan nyawa mereka (anak kapal) malah orang awam,” katanya pada Program Jiwa Murni di Jeti Sungai Bukit Rotan di sini, semalam.

Pesawat pengangkut itu dilaporkan melakukan pendaratan cemas sebelum terhempas di kawasan paya bakau pesisir pantai di belakang kolam udang di Kampung Asam Jawa, namun tidak membabitka­n mangsa.

Ada lapan pegawai termasuk anak kapal TUDM terselamat ketika menjalani latihan penerbanga­n lintas hormat untuk acara penganuger­ahan Panji Diraja oleh Sultan Pahang kepada TUDM.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia