Harian Metro

SANGKA TAYAR PECAH

-

Pemandu terkejut rekahan tanah sepanjang 70 meter di Batu 14 Jalan Apas

“Saya melihat satu objek seperti pecahan tayar yang panjang dan terpaksa membuat pusingan U sebelum mendapati jalan raya itu sebenarnya merekah sepanjang 70 meter,” kata Mohd Fakhrulazi­m Hatin, 40, ketika melalui jalan menuju ke bandar Tawau, semalam.

Mohd Fakhrulazi­m antara saksi awal menyaksika­n jalan raya dari bandar Tawau menuju ke Balung di Batu 14, Jalan Apas merekah jam 6 pagi, semalam.

Difahamkan, rekahan itu berlaku akibat mendapan tanah di kawasan berkenaan sehingga menyebabka­n sebahagian laluan itu terpaksa ditutup buat sementara waktu.

Menurut Mohd Fakhrulazi­m, ketika itu dia dalam perjalanan ke tempat kerja dari Balung menuju ke bandar Tawau.

“Saya menggunaka­n laluan ini setiap hari untuk perjalanan pergi dan balik dari tempat kerja.

“Ketika kejadian, saya terpaksa buat pusingan U untuk melihat dengan lebih dekat dan terkejut apabila mengetahui objek yang saya sangkakan pecahan tayar adalah jalan raya yang merekah,” katanya yang bekerja sebagai penjawat awam di daerah ini.

Menurutnya lagi, laluan sehala dua lorong itu adalah laluan utama pengguna jalan raya dari bandar Tawau menuju ke Lapangan Terbang Antarabang­sa Tawau, Balung, Semporna, Kunak dan Kota Kinabalu.

Susulan kejadian, Jabatan Kerja Raya (JKR) membuat satu lencongan dan menjadikan laluan ke bandar Tawau dibuka untuk kedua-dua arah bagi melancarka­n lalu lintas.

Penolong Juruterany­a, Saiman Ibrahim berkata, pihaknya menerima laporan berhubung kejadian itu pada jam 7.01 pagi, dipercayai akibat mendapan tanah sehingga menyebabka­n rekahan.

“Kita tutup laluan ini dan buat satu lencongan di sebelah jalan di mana satu laluan untuk kenderaan dari Balung menuju ke bandar Tawau, satu lagi (laluan) untuk kenderaan dari bandar Tawau menuju ke Balung,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia