Harian Metro

‘Doktor jerawat’

- Siti Zarinah Sahib sitizarina­h@hmetro.com.my

Jenama produk kecantikan Natasha bermula apabila Dr Fredi Setyawan membawa isterinya Tantri Onny Bianti yang tinggal di Ponorogo, Jawa Timur, Indonesia ke Semarang bagi memulihkan kulit wajah Tantri yang dipenuhi jerawat. Bagi memenuhi rawatan ini hampir setiap bulan dia perlu mendapatka­n ubatubatan termasuk rundingan pakar dengan kos yang mahal.

“Saya akui ramai wanita menghadapi masalah kulit terutama jerawat. Dengan kos yang mahal mereka terpaksa memilih sama ada meneruskan rawatan atau menggunaka­n produk penjagaan wajah. Saya sebagai peneraju pasaran estetika. Oleh itu kami perlu peka dengan perubahan yang berlaku dalam bidang ini termasuk penggunaan teknologi terkini, pertambaha­n ilmu dari semasa ke semasa serta perkongsia­n dengan rakan lain. terfikir mengapa tidak saya sendiri menghasilk­an produk kosmetik yang mampu menyelesai­kan masalah ini,” ujar Dr Fredi pada acara pembukaan Natasha Beauty & Wellness Malaysia di Bangsar barubaru ini.

Ditubuhkan pada

1999, Dr Fredi yang juga bekas doktor di Pusat Kesihatan Awam Indonesia ini menghadiri pelbagai kursus dalam bidang kecantikan di luar negara bagi mencari kaedah terbaik menyelesai­kan masalah kulit yang dihadapi keluarga dan teman rapat. Menerima maklum balas

“Antara resipi utama kami adalah mengekalka­n kemampuan dalam memenuhi capaian terkini bukan saja daripada segi penggunaan teknologi moden, tetapi juga kelebihan untuk sentiasa meningkatk­an mutu perkhidmat­an,” katanya. positif daripada pelanggan menyebabka­n dia mengubah haluan kepada perubatan kosmetik bagi memberikan tumpuan kepada jenama Natasha.

“Saya ingin membangunk­an perniagaan dan menjadi pemimpin dalam bidang penjagaan kecantikan wajah dengan menyediaka­n kualiti dan perkhidmat­an terbaik.

Kami berbangga kerana memperkena­lkan inovasi dalam bidang kecantikan serta menggunaka­n bahan botani berkualiti tinggi yang disahkan halal,” katanya.

Semangat dan dedikasi Dr Fredi dalam bidang kecantikan membolehka­n Natasha memenangi pelbagai anugerah, seperti Anugerah Jenama Terunggul Indonesia selama sembilan tahun berturut-turut sejak 2008, Anugerah Kualiti Perkhidmat­an 2017 dan Anugerah Super Brands Indonesia pada 2012 dan 2013.

Berpegang kepada falsafah setiap kulit adalah berbeza dan perlu diberikan penjagaan, maka rawatan dan produk yang ditawarkan harus berbeza supaya mendapat hasil yang lebih optimum.

“Kami memperkena­lkan tiga varian produk penjagaan kulit yang dikhususka­n untuk remaja, lelaki dan wanita. Ia merangkumi rawatan wajah Mikro Oksigen, Hifu

Tambahnya, selepas di Damansara Perdana, Wangsa Maju, Bangi, Hartamas dan Johor

Bahru, kini Idealyst Medispa menawarkan perkhidmat­an terbaik buat pengguna di Putrajaya dan kawasan sekitarnya.

Hadir sama pada majlis (Ultrasound berintensi­ti tinggi) dan spa.

“Semua produk kami dihasilkan menerusi pengilanga­n sendiri di Indonesia di bawah pemantauan Badan Kawalan Dadah dan Makanan di bawah unit kawalan antarabang­sa Arch of Europe menggunaka­n teknologi moden di Frankfurt, Jerman.

Jelas Dr Frendi, rumusan inovasi produk kecantikan jenama ini diproses menggunaka­n teknologi Nanosome iaitu proses mengubah zarah menjadi sejuta kali lebih kecil, sehingga penyerapan ke dalam kulit dengan lebih cekap dan berkesan. Kemudian diteruskan dengan melalui proses pengkapsul­an bagi memastikan berlaku peningkata­n kestabilan bahan aktif, supaya penyerapan ke lapisan kulit tidak menyebabka­n radang dan kerengsaan.

Selain melancarka­n butik terbaru jenama ini turut memperkena­lkan pelakon Sharifah Sakinah sebagai dutanya. Pemilihan pelakon ini adalah kerana karisma dan kredibilit­i sebagai personalit­i yang memperjuan­gkan gaya hidup sihat sebagai cara mendapat kulit cantik dan menawan.

pelancaran ialah Pengerusi Lembaga Kebajikan Perempuan Islam

Malaysia (LPKIM) Putrajaya Puan Seri Norsiah Musa (tiga kanan) dan Pengarah Urusan Klinik Idealyst Medispa Putrajaya Mimi Dayana Yahya.

 ??  ?? DR Fredi (kanan)
bersama Duta Natasha, Sharifah Sakinah.
DR Fredi (kanan) bersama Duta Natasha, Sharifah Sakinah.
 ??  ?? NORSIAH (tiga dari kanan) memotong reben bersama Mimi Dayana (tiga dari kiri) dan Dr Aidil Azry (kiri) pada majlis pelancaran klinik Idealyst Medispa Putrajaya, Presint 8, Putrajaya.
NORSIAH (tiga dari kanan) memotong reben bersama Mimi Dayana (tiga dari kiri) dan Dr Aidil Azry (kiri) pada majlis pelancaran klinik Idealyst Medispa Putrajaya, Presint 8, Putrajaya.
 ??  ?? DR Aidil Azry (kiri) memberi penerangan kepada Norsiah dan pelakon, Idris Khan (dua kiri) mengenai perkhidmat­an mereka.
DR Aidil Azry (kiri) memberi penerangan kepada Norsiah dan pelakon, Idris Khan (dua kiri) mengenai perkhidmat­an mereka.
 ??  ?? DR FREDI
DR FREDI

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia