Harian Metro

Khasiat tumbuhan ajaib

- Siti Nadirah Hafidzin siti_nadirah@hmetro.com.my

Sebut saja aloe vera, hampir setiap individu khususnya wanita mengetahui khasiatnya dalam merawat pelbagai masalah kulit wajah antaranya parut, jerawat, luka kecil dan kekeringan.

Ia juga antara bahan semula jadi terbaik yang boleh digunakan sebagai lulur wajah yang mampu menyejuk dan menyegarka­n kulit terutama selepas seharian berada di luar rumah.

Selain digunakan untuk kecantikan luaran, aloe vera juga boleh dijadikan sebagai bahan minuman yang dapat membantu mengurangk­an alahan dan melancarka­n sistem penghadama­n, sekali gus menyerlahk­an lagi kecantikan secara dalaman.

Menggunaka­n tumbuhan ajaib ini sebagai bahan utamanya, baru-baru ini

PIJ Manufactur­ing Sdn Bhd melancarka­n rangkaian produk Aloeshafy bagi memperluas­kan lagi manfaatnya.

Pengarah PIJ Manufactur­ing Sdn Bhd Sharifah Suziana Syed Ali berkata, pihaknya mula menanam aloe vera pada 2012 di ladang organik seluas 48.5 hektar dan pada 2015, percubaan pengeluara­n pertama berjaya dilaksanak­an sebelum ia mendapat semua akreditasi pengilanga­n.

“Tiga produk Aloeshafy adalah jus, gel badan serta dan set kecantikan dan penjagaan wajah yang terdiri daripada pencuci muka, penyembur muka dan gel pelembap muka.

“Produk ini diperbuat Ramai wanita mengingink­an kulit wajah berseri secara semula jadi kerana ia memberikan keyakinan untuk mereka keluar rumah tanpa memakai mekap tebal. Keserian wajah seseorang pula terserlah jika mereka memiliki kulit yang lembap dan cerah berseri.

Menerusi pengambila­n vitamin E, seri wajah mampu ditingkatk­an kerana bahan ini mengandung­i antioksida yang melindungi kulit dari kerosakan akibat radikal bebas. Pengambila­n vitamin E secara kerap juga dapat merangsang penghasila­n kolagen dan mempercepa­t pembentuka­n semula sel bagi mengekalka­n keremajaan kulit.

Jenama minuman kecantikan popular InnerShine daripada ekstrak aloe vera Barbadensi­s miller iaitu spesies aloe vera terbaik dunia. Tambahan pula, ia ditanam di ladang berstatus MyOrganic di Bio Desaru,” katanya. Hadir sama, Pengerusi Lembaga Pengarah PIJ Manufactur­ing memperkena­lkan formulasi baharu pati prun yang kaya vitamin E dan mempunyai banyak khasiat untuk kulit selain memberikan kecantikan dari dalam.

Ekstrak prun tulen diperbuat daripada prun California premium segar ini kaya dengan serat diet bagi menggalakk­an sistem pencernaan yang sihat dan memberikan kesihatan yang baik secara menyeluruh kerana ia mengeluark­an toksin dari tubuh secara semula jadi.

Kini dengan kandungan 10mg vitamin E di dalam setiap botol, InnerShine

Pati Prun dengan vitamin E melengkapk­an diet harian bagi membantu memenuhi keperluan diet yang disyorkan iaitu sebanyak 15mg sehari untuk kulit wanita dewasa Sdn Bhd Rozan Mohd Sa’at.

Tiga produk terbaru Aloeshafy antara rangkaian penjagaan dalaman serta luaran terbaik dan selamat digunakan pengguna yang mendapat pengesahan halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Sharifah Suziana berkata, jus aloe vera mempunyai khasiat sebagai antioksida­n, detoks, antiradang, meningkatk­an proses penyembuha­n dan menggalakk­an tenaga sihat.

“Hanya dengan mengambil 30 mililiter (ml) sebelum sarapan pagi dan makan malam, ia mampu memberikan kesan positif kepada tubuh. Goncang sebelum minum dan simpan pada suhu bilik.

“Manakala gel badan aloe vera pula sesuai untuk semua jenis kulit. Ia mampu membantu melembap, meremajaka­n kulit dan boleh juga digunakan untuk penjagaan kulit kepala dan rambut,” katanya.

Tambahnya, cara penggunaan­nya amat mudah iaitu dengan hanya sapukan dalam kuantiti secukupnya pada kulit dan biarkan ia menyerap secara semula jadi.

“Guna dua kali dalam sehari pada pagi dan malam. Pengguna yang mengalami sebarang masalah seperti radang kulit selepas mencuba dinasihatk­an untuk berhenti menggunaka­nnya.

“Rangkaian set kecantikan dan penjagaan wajah yang terdiri daripada pencuci muka, penyembur muka dan gel pelembap pula sesuai untuk semua peringkat umur dan jenis kulit,” ujarnya.

Produk Aloeshafy dijual menggunaka­n kaedah ejen atau dropship juga di laman jualan atas talian menerusi LAZADA pada harga serendah RM39.90 hingga RM160.

Penggunaan

produk berasaskan aloe vera

terbukti mampu beri kesan positif pada tubuh Produk ini diperbuat daripada ekstrak aloe vera Barbadensi­s miller iaitu spesies aloe vera terbaik dunia. Tambahan pula, ia ditanam di ladang berstatus MyOrganic di Bio Desaru

mendapatka­n perlindung­an dari dalam. Jika diminum 12 hari berturut-turut, ia bukan sahaja dapat memperbaik­i sistem pencernaan malah, melindungi dan memperbaik­i kulit dari dalam.

Menurut Pengurus Besar Brand’s Suntory (Malaysia) Sdn. Bhd. Kuang Ming

Ming, formulasi baru pati prun ini terbukti dapat membekalka­n kulit dengan perlindung­an tambahan serta memulihkan ciri pembentuka­n semula di samping membantu tubuh kekal sihat dari dalam. InnerShine Pati Prun dengan vitamin E dijual pada harga runcit RM32 (pek enam botol) dan RM58 (pek 12 botol) dan boleh diperoleh di semua pasar raya besar, pasar raya dan farmasi di seluruh negara.

 ?? FOTO: ?? ROZAN (kiri) dan Sharifah Suziana ketika pelancaran Aloeshafy.
FOTO: ROZAN (kiri) dan Sharifah Suziana ketika pelancaran Aloeshafy.
 ??  ??
 ??  ?? MODEL bersama produk Aloeshafy.
MODEL bersama produk Aloeshafy.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia