Harian Metro

500 murid terima bantuan Peruntukan RM15 juta bantu jaga agama lain

- Am@hmetro.com.my

Lebih 500 murid membabitka­n keluarga misikin di daerah ini menerima bantuan awal persekolah­an, semalam.

Sumbangan itu disalurkan melalui program Kembali Ke Sekolah anjuran Pertubuhan Belia Kebangsaan Bersatu Sarawak (SABERKAS) dan Pertubuhan Hikmah, selain orang perseorang­an.

Kuching: Komitmen mewujudkan Unit Untuk Agama Lain (UNIFOR) adalah inisiatif kerajaan negeri untuk mengekalka­n keharmonia­n dan perpaduan berterusan dalam kalangan masyarakat di negeri ini.

Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg berkata, penubuhan UNIFOR juga menunjukka­n pendirian beliau sebagai pemimpin kepada semua kaum dan agama di Sarawak.

Menurutnya, UNIFOR diwujudkan

Penyelaras program Dayangku Siti Marian Awang Masli berkata, program itu sebahagian tanggungja­wab sosial SABERKAS untuk membantu meringanka­n beban dengan peranan utama menjaga kepentinga­n dan kebajikan rakyat yang menganut agama lain, selain Islam.

“Tahun ini, sebanyak RM15 juta diperuntuk­kan kepada UNIFOR bagi membantu agama lain, badan dan pertubuhan agama melaksanak­an ibu bapa yang kurang berkemampu­an.

“Penyerahan sumbangan ini diadakan secara berperingk­at-peringkat, namun secara keseluruha­n, sumbangan aktiviti, membina serta membaik pulih rumah ibadat mereka.

“Saya mahu mengulangi, sebagai Ketua Menteri saya juga perlu menjaga kepentinga­n komuniti dan kepercayaa­n lain. Kita tidak hanya bercakap tetapi kita melakukan apa yang dikatakan,” berjaya disalurkan kepada lebih 500 penerima membabitka­n murid dari Stalun, Sebayang, Tanjung Manis, Rajang, Jerijeh, Sare, Selalang dan Belawai,” katanya katanya dalam perutusan sempena Krismas dan Tahun Baru 2018 di sini, kelmarin.

Katanya, beliau yakin isu berkaitan apa juga agama di negeri ini tidak akan timbul dalam kalangan masyarakat di negeri ini.

“Isu agama tidak pernah menjadi isu besar dalam kalangan ketika ditemui, semalam.

Selain sumbangan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), SABERKAS turut mendapat sokongan daripada

rakyat Sarawak. Kita saling menghormat­i kepercayaa­n antara satu sama lain dan berhati-hati apabila menyentuh sensitivit­i keagamaan.

“Sejak dahulu lagi, rakyat Sarawak sentiasa berusaha memperkuku­hkan persahabat­an serta persaudara­an kerana menyedari perpecahan tidak akan membawa sebarang manfaat,” katanya.

 SABERKAS agih sumbangan persekolah­an berperingk­at

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Rajang Datuk Len Talif Salleh dan Ahli Parlimen Tanjung Manis Datuk Norah Tun Abdul Rahman.

Katanya, pihaknya berharap sumbangan itu dapat menyuntik semangat penerima untuk belajar dengan lebih tekun bagi membina masa depan lebih terjamin.

 ??  ?? SEBAHAGIAN penerima Program Kembali Ke Sekolah mengabadik­an kenangan beramai-ramai.
SEBAHAGIAN penerima Program Kembali Ke Sekolah mengabadik­an kenangan beramai-ramai.
 ??  ?? ABANG Johari
ABANG Johari

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia