Harian Metro

Soon Kit enggan beri tekanan kepada anak buah

- Helmi Talkah helmi.talkah@bh.com.my

 Peng Soon anggap gandingan dengan pemain muda beri pengalaman bermakna

Kuala Lumpur: Ketua jurulatih beregu lelaki, Cheah Soon Kit enggan memberikan tekanan ke atas anak buahnya biarpun mereka dilihat menjadi prospek terbaik menghadiah­kan dua mata kepada skuad negara pada Kejohanan Berpasukan Asia di Alor Setar, Februari depan.

Bagi Soon Kit, semua pemain yang disenaraik­an termasuk

Pemain beregu campuran negara, Chan Peng Soon menyifatka­n tahun 2017 memberikan satu kepuasan berbeza buat dirinya biarpun berdasarka­n keputusan dalam kejohanan tidak banyak memihak kepadanya.

Selepas terpaksa berpisah sementara dengan Goh Liu Ying kerana pasanganny­a itu menjalani pembedahan, Peng Soon diberikan peranan baru iaitu membimbing pemain muda untuk menimba pengalaman bersamanya beraksi dalam kejohanan antarabang­sa.

Dia digandingk­an dengan dua pemain muda Cheah Yee See dan Peck Yen Wei dalam beberapa acara perseorang­an bagi menghadapi kejohanan yang juga pusingan kelayakan Piala Thomas 2018 itu perlu memainkan peranan masing-masing bagi menghadiah­kan kemenangan kepada pasukan.

“Ini kejohanan berpasukan, jadi semua pemain perlu kejohanan.

Namun kombinasi yang dibentuk Peng Soon-Yee See lebih menyerlah apabila mereka menghasilk­an beberapa keputusan cemerlang termasuk menjuarai Terbuka Russia selain layak ke separuh akhir Terbuka Denmark dan separuh akhir Terbuka Macau.

“Kalau berdasarka­n keputusan, memang tahun ini bukan yang terbaik apatah lagi selepas saya terpaksa berpisah dengan Liu Ying. Namun, saya dapat satu pengalaman baru apabila diberi peranan untuk membimbing pemain muda.

“Ia memberi satu kepuasan yang berbeza untuk saya apabila dapat menyaksika­n peningkata­n ditunjukka­n pemain muda yang saya bimbing itu. Sebagai contoh, Yee See kini bermain lebih baik terutama dalam saingan Purple League yang sedang berlangsun­g.

“Bukan mahu cakap saya memainkan peranan. Pemain perseorang­an juga penting dan mereka mempunyai kemampuan untuk menyumbang mata kepada pasukan.

“Jika saya katakan dua beregu perlu sumbang mata, saya bimbang ia akan memberi tekanan kepada mereka. Apa yang paling penting sekarang adalah persiapan yang dilakukan bagi menghadapi kejohanan itu,” kata Soon Kit.

Kelmarin, bekas pakar beregu negara, Datuk Seri Jalani Sidek berpendapa­t, acara beregu akan memainkan watak penting buat skuad negara pada kejohanan di Alor Setar itu berdasarka­n situasi semasa pemain perseorang­an lelaki.

Beliau berkata, hanya jaguh perseorang­an, Datuk Lee Chong Wei dilihat mampu menyumbang mata berbanding pemain lain dan untuk mencapai kemenangan, dua beregu negara perlu memenangi perlawanan masing-masing. bagus, tapi apa saja pengalaman yang saya ada, saya kongsikan dengan mereka dan ia memberi manfaat kepada mereka, ia satu kepuasan untuk saya,” kata

Peng Soon.

Bermula tahun depan, Peng Soon akan kembali berganding­an dengan Liu Ying dan kemungkina­n besar kejohanan pertama mereka adalah pada Masters Malaysia dari 16 hingga 21 Januari depan di Arena Axiata, Bukit Jalil.

“Saya sudah tidak sabar lagi untuk memulakan aksi bersama Liu Ying. Harapnya kami boleh kembali beraksi pada tahap seperti sebelum ini dan melakar kejayaan bersama,” kata Peng Soon yang memenangi pingat perak Olimpik Rio 2016 bersama Liu Ying.

Mengulas lanjut, Soon Kit memaklumka­n gandingan Goh V Shem-Tan Wee Kiong dan Teo Ee Yi-Ong Yew Sin sudah hampir pasti disenaraik­an bagi menghadapi kejohanan di Alor Setar manakala pasangan ketiga masih lagi dalam proses pemilihan.

V Shem-Wee Kiong yang kembali disatukan selepas berpisah selama tiga bulan kembali menjalani latihan hari ini dan Soon Kit akan memantau perkembang­an prestasi mereka dari semasa ke semasa.

“Untuk saya menilai mereka ketika sesi latihan, agak sukar kerana situasinya tidak sama seperti dalam kejohanan. Jadi masih terlalu awal untuk saya memberi komen... mereka akan beraksi pada kejohanan Masters Thailand (9 hingga 14 Januari) dan ia medan terbaik untuk saya menilai prestasi mereka.

“Bagi Ee Yi-Yew Sin pula, mereka pasangan kedua terbaik negara. Mereka juga akan dinilai pada kejohanan di Thailand nanti, saya percaya dengan kemampuan mereka,” kata Soon Kit yang membantu Malaysia muncul juara Piala Thomas 1992 di Kuala Lumpur.

 ??  ?? YEE See
YEE See
 ??  ?? V SHEM (kanan) bersama Wee Kiong kembali disatukan selepas berpisah selama tiga bulan.
V SHEM (kanan) bersama Wee Kiong kembali disatukan selepas berpisah selama tiga bulan.
 ??  ?? GANDINGAN Teo Ee Yi-Ong Yew Sin beraksi pada KL2017.
GANDINGAN Teo Ee Yi-Ong Yew Sin beraksi pada KL2017.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia