Harian Metro

Belum bagus lagi... Turun pangkat adili Liga Perdana

- Mohd Fitrie Muhamad mfitrie@bh.com.my

 Kim Swee akui masih ada banyak kelemahan dalam pasukan

Selepas mengharung­i tiga perlawanan persahabat­an, pengendali skuad Bawah 23 Tahun (B-23) negara, Datuk Ong Kim Swee nyata belum berpuas hati dengan prestasi dipamerkan anak buahnya.

Pada aksi persahabat­an terakhir di Korea Selatan semalam, skuad muda negara seri 1-1 dengan Jeonju Citizens. Kuala Lumpur: Empat pengadil yang ‘dibekukan’ oleh Jabatan Pengadil Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) diturunkan pangkat dan hanya akan mengendali­kan perlawanan Liga Perdana musim depan.

Malah mereka juga berisiko kehilangan tugas itu sekiranya terus mengulangi kesilapan sama dan didapati gagal meningkatk­an kualiti pengadilan.

Pengerusi Jawatankua­sa Pengadil FAM, Subkhiddin Mohd Salleh berkata, keputusan itu diambil bagi memberi pengajaran dan peringatan kepada pengadil lain supaya menjalanka­n tugas

Safawi Rasid meledak gol penyamaan pada minit ke-75 untuk menafikan jaringan pembukaan Oh Tae Hwan seawal minit ke-15.

“Dengan mengharung­i perlawanan berintensi­ti tinggi, kami berjaya mencapai objektif. Keseluruha­nnya kami masih perlu melakukan tambah baik pada perlawanan terakhir menentang Syria B-23 di Nanjing, China.

“Daripada perlawanan itu, kami akan dapat mengukur kekuatan dan kelemahan pasukan. Kami tidak boleh bandingkan seadil-adilnya.

“Untuk empat pengadil itu, kami turunkan mereka ke Liga Perdana. Jadi sepanjang saingan musim depan, mereka hanya akan ditugaskan dalam pertanding­an itu.

“Sepanjang musim depan, mereka hanya akan ditugaskan dalam Liga Perdana. Namun tugas kami belum habis setakat itu kerana kami akan terus buat pemantauan terhadap mereka dan juga pengadil lain.

“Jika terus berlaku kesilapan dan gagal tingkatkan kualiti pengadilan, mereka tidak lagi akan dibenarkan bertugas,” katanya.

Laporan hari ini menyebut prestasi pusingan kelayakan dan perlawanan persahabat­an.

“Namun saya percaya pemain makin meningkat dari satu perlawanan ke satu perlawanan. Paling penting pemain akan mencapai kemuncak prestasi pada pertanding­an di China nanti,” kata Kim Swee.

Skuad negara akan mengharung­i satu lagi aksi persahabat­an terakhir menentang Syria B-23 di Nanjing sebelum membuka kempen Kejuaraan B-23 Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) 2018 bertemu Iraq enam pengadil digantung dua minggu dan empat lagi ‘dibekukan’ buat sementara waktu selepas mereka didapati tidak melakukan keputusan tepat ketika mengadili perlawanan Liga Malaysia (Liga M) musim lalu.

Selain itu, daripada 18 aduan yang diterima sepanjang musim lalu, Jabatan Pengadil FAM turut mengeluark­an dua amaran kepada pengadil, seorang daripada mereka diturunkan ke pertanding­an bawahan manakala baki lima aduan didapati tidak tepat.

Pada masa sama, Subkhiddin menegaskan keputusan jawatankua­sanya lebih pada 10 Januari, Jordan (13 Januari) dan Arab Saudi (16 Januari).

Dalam dua aksi persahabat­an sebelum ini, skuad B-23 negara seri 1-1 dengan Mokpo City FC dan menang 1-0 ke atas Universiti Honam.

“Keputusan ini tidak memberi sebarang impak mahupun tekanan tapi kualiti permainan amat penting.

“Selepas tiga perlawanan di Korea Selatan, kami berjaya mengenal pasti setiap kelemahan dan kini kami perlu memperbaik­inya,” katanya. kepada proses pembelajar­an dan segala gerak kerja serta usaha memperkasa­kan mutu pengadilan di negara ini giat dilakukan.

“Sekarang ramai yang suka lihat pengadil dihukum. Ramai yang minta pengadil digantung tapi kalau kami ikutkan semua itu, adakah ada pengganti yang benar-benar layak untuk mengisi kekosongan itu? Apa pun, setiap orang ada perspektif sendiri.

“Dalam konteks pengadil, kami bukan suka-suka hukum mereka tapi mahu mereka belajar sesuatu daripada tindakan terhadap mereka,” katanya.

 ??  ?? KAPTEN negara Adam Nor Azlin (dua kanan) sebelum sepak mula perlawanan.
KAPTEN negara Adam Nor Azlin (dua kanan) sebelum sepak mula perlawanan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia