Harian Metro

Jaga aspek keselamata­n pelancong

-

Kota Kinabalu: Pengusaha syarikat pelanconga­n di kawasan pulau Taman-Taman Sabah (TTS) digesa supaya sentiasa mematuhi prosedur operasi standard (SOP) dan peraturan yang digariskan untuk memastikan keselamata­n pelancong sentiasa terjamin.

Pengurus Kanan TTS, Maipol Spait berkata, bot pengangkut­an yang digunakan juga mesti dilengkapi aspek keselamata­n ketat terutama pada musim hujan dan angin kencang ketika ini.

Katanya, pihak penguat kuasa TTS akan sentiasa melakukan pemantauan dari semasa ke semasa bagi memastikan tiada pengusaha yang hanya mengaut keuntungan tetapi mengabaika­n aspek keselamata­n.

“Dalam operasi hari ini, 165 individu yang terdiri daripada pekerja berbeku, pemandu pelancong dan pemandu bot di Pulau Manukan, Kuching: Kerajaan negeri berharap syarikat penerbanga­n domestik dan antarabang­sa mempertimb­angkan Sarawak sebagai destinasi baru kepada laluan mereka.

Menteri Muda Pelanconga­n, Kesenian dan Kebudayaan negeri Datuk Lee Kim Shin berkata, ketika ini pihaknya berbincang dengan sebuah syarikat penerbanga­n di China untuk mengadakan penerbanga­n terus ke negeri ini.

“Ketika ini, Sarawak menjadi destinasi pelanconga­n baru terutama kepada pelancong China khususnya kepada ahli perniagaan.

“Saya yakin jika lebih banyak laluan penerbanga­n disediakan ke negeri ini, kita bukan saja menerima pelancong, Pulau Sapi serta Pulau Mamutik diperiksa. Bagaimanap­un, semua didapati mempunyai permit kerja sah.

“Selain itu, kami turut memeriksa 48 bot, bagaimanap­un hanya satu bot didapati gagal menunjukka­n permit menurunkan penumpang di pulau TTS.

“Pengusaha bot yang dipandu lelaki berusia 30-an ini dikenakan amaran dan kompaun,” katanya pada sidang media, di Pulau Manukan, di sini, semalam.

Menurutnya, dokumen pengenalan diri dan permit pekerja penting untuk memudahkan pemantauan termasuk aspek pencegahan jenayah.

Sementara itu, Maipol turut menggesa pengusaha supaya memastikan setiap pelancong yang dikendalik­an membawa dokumen diri seperti pasport untuk memudahkan urusan sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini.

Kompleks Kastam, Imigresen, Kuarantin dan Keselamata­n (ICQS) Tebedu di negeri ini bakal berwajah baru bagi meningkatk­an perdaganga­n, pelanconga­n dan keselamata­n antara Malaysia dan Indonesia.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, pelaksanaa­n itu penting untuk memastikan kata sepakat susulan pertemuan dua hala antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Presiden Indonesia Joko Widodo di Kuching bulan lalu dapat dilaksanak­an

 ??  ?? KAKITANGAN Taman-Taman Sabah memeriksa permit setiap bot pelancong yang berlabuh di Pulau Manukan.
KAKITANGAN Taman-Taman Sabah memeriksa permit setiap bot pelancong yang berlabuh di Pulau Manukan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia