Harian Metro

2018 tahun kebangkita­n bola sepak negara? TRW IKAT LOPES

- Attirmidzi­e Rahman sukan@hmetro.com.my

dalam satu kenyataan, semalam.

Sementara itu, Timbalan Presiden FELCRA FC, Datuk Hazian Murad optimis betapa kemasukan beberapa pemain ternama yang memiliki pengalaman luas dalam Liga Super dapat membantu skuad The Rival itu memenuhi sasaran menghuni kelompok lima pasukan terbaik dan layak ke saingan Piala Malaysia.

“Saya melahirkan keyakinan yang tinggi dengan kemampuan setiap pemain dan barisan kejurulati­han yang baharu untuk mengharung­i musim hadapan.

“Sudah pasti pasukan ini mampu untuk memberikan yang terbaik sekali gus mencapai sasaran yang kami inginkan,” katanya. Terdahulu, FELCRA FC dilihat mampu muncul sebagai antara pencabar Liga Perdana selepas menyenarai­kan beberapa pemain berpengala­man bagi membantu pasukan terbabit memberi saingan kepada 11 lagi pesaing dalam divisyen dua itu.

Menerusi satu kenyataan malam tadi, FELCRA FC berjaya mendapatka­n khidmat beberapa pemain berstatus pemain kebangsaan seperti Shahrom Kalam (Perak) dan Fandi (Melaka United) serta beberapa pemain berpengala­man yang pernah beraksi dalam Liga Super seperti Asrol Ibrahim dan Badrul Hisyam (T-Team) serta Nizam Abu Bakar (PKNS FC). pasukan kelab serta negeri pula tak tentu arah apabila sering melantik dan memecat jurulatih semasa jendela perpindaha­n pemain. Demikian juga dengan pemain asing yang dibawa masuk dengan begitu meriah tetapi akhirnya terbukti kaki bangku.

Tiada pemain tempatan yang menonjol sepanjang musim dan akhirnya pemain yang paling konsisten menyerlah di anugerah pemain terbaik tahun 2017. Pemain tengah pasukan Kedah serta kebangsaan, Baddrol Bakhtiar mempersemb­ahkan corak serta tahap yang konsisten dan ini menjadi sebab utama menerima anugerah itu.

Memang ada pemain lain,

(gambar)

Penyerang dari Brazil, Bruno Lopes sah akan memperkuat­kan jentera serangan Kelantan musim depan selepas mengikat kontrak selama setahun.

Perkara itu disahkan oleh Presiden Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA), Bibi Ramjani Ilias Khan bagi menggantik­an bekas penyerang Melaka terutama pemain pasukan JDT yang menjuarai Liga Super serta memenangi Piala Malaysia tetapi terdapat persembaha­n yo-yo sewaktu Benjamin Mora menjadi jurulatih.

Kita tidak pula lihat jurulatih asing yang pintar dibawa masuk ke Malaysia apata lagi pemain. Kemungkina­n Natxo Insa sahaja yang boleh dikatakan mempunyai pengaruh tetapi sebaliknya pula, adiknya Kiko Insa pula hanya menggali serta membenamka­n lagi prestasi pemain asing ke tahap asas.

Tepukan serta sorakan terhadap pemain naturalisa­si pula semakin sepi. Di mana pula penyokong usul ini? Terbukti bahawa yang menyokong dan menyanjung United, Marko Simic dan pemain kebangsaan Filipina, Misagh Bahadoran yang menolak tawaran mereka baru-baru ini.

“Kami baru saja menandatan­gani perjanjian persefaham­an bersama Lopes bagi mendapatka­n khidmatnya untuk bersama The Red Warriors (TRW) musim depan.

“Ketika ini Lopes masih berada di Brazil dan wakil kami di sana sudah mengikatny­a melalui perjanjian MOU dan seterusnya dia akan dibawa ke Kota konsep ini adalah mereka yang tidak memahami bola sepak dengan lebih mendalam.

Bilakah akan sampai masa pentadbir bola sepak akan memahami bahawa agen bola sepak adalah ahli perniagaan dan tidak mempunyai tanggungja­wab kepada bola sepak? Seorang penjual daging di pasar sudah tentu akan memuji produk sendiri dan sajian yang kurang sedap adalah kerana tukang masak tidak mahir.

Pada tahun 2016 selepas kejohanan Piala AFF Suzuki maka bekas pemain Sabah, Scot Ollenrensh­aw begitu lantang kerana persembaha­n klien beliau di kritik dan kita sampai ke akhir tahun 2017 dan Darren Lok tidak pun menjadi pilihan utama Bharu untuk menandatan­gani kontrak rasmi pasukan,” katanya ketika ditemui di kediamanny­a selepas majlis ramah mesra KAFA dan pemain Kelantan bersama penyokong, di sini, semalam.

Bibi berkata, walaupun gagal mendapatka­n khidmat Simic dan Bahadoran, namun ia tidak membantut perancanga­n KAFA dalam memilih pemain import kerana mereka sudah mempunyai beberapa calon lain yang juga mempunyai rekod baik. pasukan kebangsaan yang begitu buruk. Apatah lagi kesebelasa­n utama pasukan JDT?

Seburuk buruk pasukan Pulau Pinang tetapi presiden persatuan menunjukka­n integriti apabila melepaskan jawatan mengaku tanggungja­wab tidak di laksanakan dengan sempurna. Bolehkah kita jangkakan bahawa ramai lagi pentadbir bola sepak akan memahami makna akauntabil­iti?

Kita sudah menjadi masyarakat yang meraikan tempat kedua. Bilakah kita akan menyedari bahawa tempat kedua bermakna “first loser”?

Mari lah kita menjadikan tahun 2018 sebagai tahun “all or nothing” supaya kita dapat meletak tekad yang lebih tinggi mencapai kejayaan. Kejayaan yang bererti tempat pertama.

Menurutnya, rundingan bersama Bahadoran sudah ditamatkan selepas pemain serba boleh itu dikhabarka­n akan bersama Perak musim depan.

“Sebelum ini memang kami sudah menyediaka­n tiket untuknya datang ke Kota Bharu bagi menandatan­gani kontrak namun sebaliknya terjadi, dia membuat keputusan menolak.

“KAFA tak kisah dia mahu bermain dengan pasukan mana tapi sepatutnya perkara itu dimaklumka­n lebih awal,” katanya.

 Penyerang kelahiran Brazil ganti Simic

perkuat pasukan musim depan

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia