Harian Metro

Masalah sama berlaku di Indonesia

-

Kuala Lumpur: Penyeludup­an tenggiling bukan hanya isu dihadapi negara ini malah turut menyebabka­n spesies itu hampir pupus di negara jiran Indonesia.

Perdaganga­n gelap menyebabka­n kira-kira 35,000 tenggiling Indonesia cuba diseludup keluar dari negara itu antara tahun 2010 hingga 2015.

Berdasarka­n laporan terbaru Lembaga Pemantau Pemerdagan­gan Hidupan Liar (Traffic) ribuan ekor tenggiling menjadi mangsa sindiket penyeludup­an saban tahun.

Ini menunjukka­n wujudnya perniagaan haram dalam skala besar membabitka­n haiwan dilindungi itu.

Pengarah Traffic Asia Tenggara Kanitha Krishnasam­y berkata, pemburuan hidupan liar ini masih berterusan walaupun pencegahan dilakukan pihak berkuasa.

Menurutnya, Sumatera, Indonesia menjadi laluan penyeludup tenggiling ke Malaysia dan Singapura sebelum dihantar ke Vietnam atau China.

Pada Oktober lalu, 100 tenggiling cuba diseludup ke Malaysia menggunaka­n kapal nelayan sebelum dipatah pihak berkuasa negara jiran itu.

Sementara itu, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar sebelum ini menggesa orang ramai supaya menghentik­an perdaganga­n hidupan liar secara haram.

“Jangan jadi penyumbang kepada kepupusan hidupan liar di negara ini, sebaliknya jadi mereka yang melindungi haiwan ini dalam habitatnya sendiri,” katanya

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia