Harian Metro

OKU positif sambung bisnes ayah

- Nor Raidah Awang am@hmetro.com.my

Nekad dan enggan menoleh ke belakang menjadi pegangan seorang bekas cef sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur yang kini bergelar usahawan asam keping selepas pulang ke kampung halamannya di Kampung Masjid Ijok di sini.

Walaupun mempunyai pengalaman lebih 20 tahun sebagai cef ia bukan halangan kepada Zulkarnain Abu Sakman, 41, yang kini bangga apabila perniagaan asam keping diusahakan­nya mendapat permintaan dari seluruh negara.

Menurutnya, sebaik pulang ke kampung empat tahun lalu, dia pada mulanya mahu mengusahak­an perniagaan pisang namun ia tidak menerima permintaan tinggi serta tidak memperoleh hasil memuaskan.

Berikutan itu, katanya, dia mula mengkaji produk yang boleh dikomersia­lkan untuk memperoleh pendapatan lumayan dan mendapati perniagaan asam keping berpotensi dilaksanak­an.

Baling: Di sebalik kecacatan dialami dengan kaki kiri kecil dan bengkok dari paras lutut, terserlah semangat positif dalam diri Syafiq Azlan apabila cekal membantu bapanya mengusahak­an bengkel membaiki kusyen kereta.

Syafiq, 23, ketika ditemui di Kampung Baru Kuala Ketil di sini, bersemanga­t membantu menguruska­n bengkel membaiki kusyen kereta milik bapanya, Azlan Mohammad, 47, yang menderita penyakit buah pinggang.

“Saya janji lakukan yang terbaik untuk bantu ayah memajukan bengkel membaiki dan memasang kusyen ini. Kasihan ayah yang menghidap penyakit buah pinggang berulang-alik ke Kulim untuk mendapatka­n rawatan.

“Walaupun cacat anggota, ia bukan penghalang bagi saya membuat kerja yang sepatutnya dilakukan orang normal,” katanya.

Menurutnya, bapanya disahkan menghidap penyakit buah pinggang awal tahun ini menyebabka­nnya nekad membantu memajukan

“Saya menggunaka­n buah asam diperoleh daripada penduduk setempat dan mengusahak­an perniagaan asam keping. Alhamdulil­lah ia menerima permintaan baik bukan saja daripada penduduk setempat, malah dari negeri lain.

“Selepas hampir dua tahun mengusahak­an perniagaan ini, saya menerima banyak permintaan dari negeri di selatan tanah air, sekali gus mampu memperoleh pendapatan berganda,” katanya ditemui di rumahnya yang dijadikan tempat memproses asam keping.

Zulkarnain berkata, selain mengusahak­an perniagaan asam keping, dia juga membuka gerai makan yang dibuka pada sebelah malam kerana minat yang terlalu mendalam dalam bidang masakan.

Menurutnya, dia mulanya bimbang untuk pulang ke kampung dan menjalanka­n perniagaan sendiri berikutan keadaan ekonomi yang tidak menentu.

“Bagaimanap­un, saya nekad dan enggan menoleh ke belakang.

“Kekuatan saya datang hasil sokongan isteri, Sarimah Shahrulzam­an, 39, serta lima anak yang membantu mengusahak­an perniagaan asam keping ini,” katanya. bengkel itu.

Katanya, dia yang juga orang kurang upaya (OKU) lembam pernah menerima pendidikan di Sekolah Pendidikan Khas Batu Pekaka, Kuala Ketil dan kini berusaha menyesuaik­an diri dengan persekitar­an tempat kerja.

“Ayah membuka bengkel empat tahun lalu dan menjadi tanggungja­wab saya membantuny­a untuk mengembang­kan perniagaan.

“Alhamdulil­lah bengkel ini mendapat sambutan baik dalam kalangan pemilik kenderaan,” kata anak sulung daripada empat beradik itu.

Menurutnya, walaupun menghidap penyakit kronik, bapanya tetap bersemanga­t untuk menurunkan ilmu serta melatihnya cara membaiki dan memasang kusyen bagi memastikan bengkel itu terus beroperasi.

Azlan pula berkata, dia tiada pilihan melainkan perlu membimbing anaknya menjadi pengganti menguruska­n bengkel itu berikutan kesihatann­ya yang tidak mengizinka­n untuk melakukan kerja berat.

 ??  ?? BUAH asam gelugor dipotong sebelum diproses.
ASAM keping yang diproses di rumah Zulkarnain.
BUAH asam gelugor dipotong sebelum diproses. ASAM keping yang diproses di rumah Zulkarnain.
 ??  ?? SYAFIQ menunjukka­n keadaan kakinya.
SYAFIQ menunjukka­n keadaan kakinya.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia