Harian Metro

Pilih pemain terbaik ke Piala Thomas Tekad Joo Ven

- Ferzalfie Fauzi ferzalfie@hmetro.com.my

Pemain perseorang­an lelaki negara, Soong Joo Ven mengakui usaha keras dan kekal konsisten adalah kunci utama mengapa dia terpilih berada dalam skuad Kejohanan Berpasukan Asia (kelayakan Piala Thomas) yang berlangsun­g dari 6 hingga 11 Februari di Alor Setar.

Menurut pemain kelahiran Kuala Lumpur itu, dia gembira kerana menjadi sebahagian daripada pasukan dan kali kedua menganggot­ai skuad kelayakan Piala Thomas selepas penampilan sulung di Hyderabad dua tahun lalu.

“Saya gembira kerana menjadi sebahagian daripada pasukan dan paling penting ialah saya mahu menghadiah­kan mata buat Malaysia apabila berada di dalam gelanggang,” katanya yang turut membantu Malaysia meraih pingat perak berpasukan lelaki di Sukan SEA Kuala Lumpur 2017.

Menurutnya, pasukan kali ini berbeza berbanding dua tahun lalu kerana ketika itu ramai pemain muda.

“Kali ini kita memang memerlukan pasukan yang

(gambar)

mantap untuk melayakkan diri ke Piala Thomas, jadi kali ini lebih mencabar berbanding sebelum ini,” kata Joo Ven.

Selain Joo Ven, turut menggalas cabaran negara di kejohanan berkenaan ialah Datuk Lee Chong Wei, Lee Zii Jia, Iskandar Zulkarnain Zainuddin

teka-teki mengenai siapa yang bakal mewakili negara pada Kejohanan Berpasukan Badminton Asia yang juga kempen kelayakan untuk pusingan akhir Piala Thomas di Bangkok, Thailand bula depan terjawab juga.

Seperti yang semua sedia maklum, tidak banyak kejutan dilakukan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dalam memilih barisan pemain terbaik pada kejohanan yang berlangsun­g dari 6 hingga 11 Februari depan di Alor Setar, Kedah itu.

Jaguh perseorang­an negara, Datuk Lee Chong Wei

mengetuai pasukan diiringi tiga lagi pemain perseorang­an iaitu Lee Zii Jia, Iskandar Zulkarnain dan Soong Joo Ven.

Manakala cabaran dalam acara beregu dipikul Goh V

 Tak sabar bantu skuad negara julang Piala Thomas

(gambar)

(perseorang­an lelaki), Goh V Shem-Tan Wee Kiong, Ong Yew Sin-Teo Ee Yi, Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Rumsani.

Sementara itu, Joo Ven akan memulakan aksinya untuk musim 2018 dengan menyertai Masters Malaysia yang berlangsun­g dari 16 Shem-Tan Wee Kiong, Ong Yew Sin-Teo Ee Yi serta gandingan muda Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Rumsani.

Bagi saya, ini adalah barisan pemain terbaik yang kita ada ketika ini dan kesemua pemain itu adalah daripada BAM.

Ada yang persoalkan kenapa tidak mengambil pemain luar seperti Zulfadli Zulkiffli, tetapi bagi saya kalau tindakan itu boleh melonjakka­n prestasi pasukan negara, tak apa juga.

Ini tidak, ambil pemain luar pun tak mungkin akan beri impak besar ke dalam pasukan. Sebab bagi saya yang penting adalah pemain hingga 21 Januari ini.

“Saya hanya akan fokus satu demi satu perlawanan dan perlawanan pertama saya di peringkat kelayakan ialah menentang Kento Momota dari Jepun. Jadi ia satu halangan sukar buat saya,” kata pemain berusia 22 tahun itu. itu mampu memberi saingan serta menyumbang mata untuk negara.

Sebab Piala Thomas adalah acara berpasukan. Menyumbang mata untuk pasukan itu cukup penting.

Jadi sekarang, semua pihak perlulah menerima keputusan BAM ini dengan hati terbuka. Apa saja yang berlaku di Alor Setar, segala-galanya terletak di bawah tanggungja­wab BAM sebab semua pemain adalah daripada badan induk itu.

Bagi pemain muda seperti Zii Jia dan Joo Ven, mereka harus memanfaatk­an peluang ini dengan sebaik-baiknya.

Seperti saya tegaskan tadi, cuba turun beraksi dengan misi untuk menyumbang mata kepada negara.

Sekurang-kurangnya kami mahu melihat kesungguha­n anda beraksi di atas gelanggang.

Menyentuh isu V Shem-Wee Kiong yang digandingk­an semula selepas hanya dipisahkan kira-kira tiga bulan, inilah masanya untuk mereka berdua melakukan kebangkita­n semula.

Lupakan saja kesilapan atau ego masing-masing. Utamakan negara terlebih dulu.

Secara peribadi, saya cukup tertarik untuk melihat kelincahan mereka berdua seperti yang dibuktikan ketika memenangi pingat perak di Sukan Olimpik Rio dua tahun lalu.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia