Harian Metro

AMUK DUA HARI

- Ekhwan Haque Fazlul Haque ekhwan@hmetro.com.my

Seorang lelaki yang mengamuk dua hari berturut-turut menggunaka­n sebilah pedang samurai di Kampung Tabuan, di sini, menerima padah apabila dia ditahan sepasukan polis, Isnin lalu.

Lelaki berusia 25 tahun itu dikatakan dalam keadaan marah membuat kacau di rumah seorang Kuching: Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) mengeluark­an notis larangan kepada 337 premis makanan berlesen di bandar raya supaya tidak menggunaka­n kaki lima sebagai tempat memasak dan menyediaka­n makanan.

Timbalan Pengarah DBKU Dr Morshidi Ahmad berkata, sejak notis larangan itu dikeluarka­n bermula Oktober lalu, pemilik premis diberi tempoh tiga bulan untuk memastikan tiada lagi kawasan kaki lima dijadikan penduduk kira-kira jam

7.45 pagi pada 3 Januari lalu dengan merosakkan pintu dan cermin tingkap rumah, selain motosikal jirannya itu.

Tidak cukup dengan itu, suspek sekali lagi datang ke lokasi sama bersama tiga rakannya kira-kira jam 6.40 petang keesokan

harinya untuk melakukan kesalahan sama hingga mengundang rasa bimbang penduduk setempat.

Ketua Polis Daerah Kuching Asisten Komisioner Abang Ahmad Abang Julai berkata, polis menerima maklumat mengenai kejadian daripada penduduk setempat sebelum menjalanka­n siasatan lanjut bagi mengesan suspek.

Menurutnya, bertindak atas maklumat risikan dan orang awam, polis berjaya mengesan lelaki terbabit di sebuah rumah di Kampung Tabuan Foochow, di sini, jam 9 pagi, Isnin lalu.

“Dalam serbuan itu, suspek yang terkejut dengan kehadiran polis bagaimanap­un gagal melarikan diri. Polis merampas sebilah pedang samurai yang digunakan suspek dalam kejadian itu.

“Setakat ini, usaha mengesan tiga lagi rakan suspek yang terbabit dalam kejadian itu sedang giat dijalankan dan polis juga sudah mempunyai maklumat mengenai mereka,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Abang Ahmad berkata, suspek yang dibawa ke

Ibu Pejabat Polis

Daerah Kuching

untuk tindakan lanjut disahkan positif methapetam­in hasil ujian air kencing yang dijalankan.

Katanya, suspek kini direman bagi membolehka­n siasatan dijalankan mengikut Seksyen 506/427 Kanun Keseksaan. selain keselamata­n pelanggan, terutama jika ia membabitka­n kanak-kanak sekiranya berlaku kejadian tidak diingini, ” katanya ketika sesi taklimat bersama media sebelum lawatan ke beberapa buah premis makanan di bawah seliaan DBKU di sini, kelmarin.

Beliau berkata, sesiapa melanggar peraturan boleh didenda RM1,500 bagi kesalahan pertama dan RM3,000 bagi kesalahan yang berikutnya ataupun boleh dipenjara selama sembilan bulan atau kedua-duanya sekali.

 ??  ?? SUSPEK ditahan bersama sebilah pedang samurai.
SUSPEK ditahan bersama sebilah pedang samurai.
 ??  ??
 ??  ?? MORSHIDI memberi penerangan kepada seorang pemilik premis.
MORSHIDI memberi penerangan kepada seorang pemilik premis.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia