Harian Metro

SAMBUNG HAYAT MANGSA HIV Pejabat pasar raya terbakar

- Noor Ainum Ibnu Hajar Abu Seman am@hmetro.com.my

Ubat RVD disedia hospital mampu tingkatkan kesihatan

serta kualiti hidup pesakit

Peniaga dan pelanggan pasar pagi Wakaf Bharu dikejutkan dengan kebakaran pejabat pasar raya yang terletak lima meter dari tapak jualan di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 9 pagi, kebakaran di tingkat satu bangunan terletak sebelah pasar raya itu tiada kemalangan jiwa dilaporkan berikutan premis belum beroperasi.

Seorang peniaga, Asri Muhamad, 53, berkata, ketika kejadian dia melayan pelanggann­ya sebelum ternampak asap tebal dan api (HAART) yang disediakan di hospital atau klinik kesihatan berhampira­n.

Timbalan Pengarah Kesihatan (Farmasi) Syed Fadzli Syed Sailuddin berkata, walaupun ubat berkenaan bukan penyembuh, ia mampu meminimumk­an bilangan virus HIV dalam badan, sekali gus membolehka­n daya tahan badan meningkat dan kesihatan bertambah baik selain meningkatk­an kualiti di tingkap bangunan itu.

Katanya, keadaan menjadi cemas apabila beberapa peniaga dan pelanggan dilihat menyelamat­kan diri kerana bimbang api merebak berikutan kedudukan bangunan dan tapak jualan hidup pesakit seperti individu normal walaupun menghidap HIV.

Beliau mengulas demikian merujuk artikel Harian Metro semalam mengenai seorang wanita yang mahu dikenali sebagai Maryani dari daerah ini yang dijangkiti virus HIV ketika hamil sejak tujuh tahun lalu kerana menjadi mangsa suaminya yang juga penagih dadah. terlalu dekat.

“Saya bersiap sedia untuk menyelamat­kan diri sekiranya api merebak ke tapak jualan. Mujur tindakan pantas bomba menyelamat­kan api daripada merebak,” katanya.

“Saya bersimpati dengan nasib dan ketentuan yang ditakdirka­n kepada Maryani akibat virus HIV yang dijangkiti daripada suaminya juga penagih dadah.

“Inilah risiko kepada ibu atau isteri yang mempunyai suami penagih dadah dan positif HIV. Lagipun, bayi yang dilahirkan juga berisiko tinggi menghidap HIV, melalui apa yang disebut

vertical transmissi­on”

katanya dalam kenyataan, di sini, semalam.

Menerusi kenyataan itu, beliau yakin Maryani juga menerima rawatan itu di hospital dan klinik berhampira­n.

Semalam, Harian Metro melaporkan penderitaa­n Maryani yang disahkan menghidap HIV sejak tujuh tahun lalu dan dijaga empat anaknya yang tinggal

bersama selain terpaksa berpisah dengan anak bongsu yang kini dijaga kakaknya.

Setiap kali Maryani jatuh sakit, anaknya yang masih bersekolah bergilir-gilir menjaganya.

Orang ramai yang mahu memberi sumbangan atau bantuan boleh menghubung­i Maryani melalui talian 014-8329776.

 ??  ?? PENGHIDAP HIV yang hidup memencilka­n diri di rumahnya di Jerantut, Pahang.
PENGHIDAP HIV yang hidup memencilka­n diri di rumahnya di Jerantut, Pahang.
 ??  ?? KEBAKARAN pejabat pasar raya di Wakaf Bharu, semalam.
KEBAKARAN pejabat pasar raya di Wakaf Bharu, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia