Harian Metro

Tak pernah larang warga asing sekolah menerusi sebarang pekeliling

- Siti Salmiah A Hamid salmiah@hmetro.com.my

Putrajaya: Bukan pekeliling tetapi surat penjelasan kepada Kementeria­n Pendidikan Malaysia (KPM) berhubung keperluan pasport atau dokumen perjalanan yang sah bagi tiga kategori kanak-kanak untuk belajar di sekolah kerajaan atau bantuan kerajaan di negara ini.

Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Datuk Seri Mustafar Ali berkata, surat penjelasan itu dikeluarka­n pada 28 Disember tahun lalu sebagai

Tidak sampai sehari didedahkan dengan kepelbagai­an ilmu sains, membuatkan Mohd Amir Darus, 15, ingin berusaha memperoleh keputusan cemerlang dalam subjek berkaitan.

“Selama ini saya hanya mengetahui ilmu sains ketika belajar di dalam kelas, namun pengalaman berada di sini sungguh menyeronok­kan.

“Saya tertarik dengan aktiviti membina kereta elektrik yang boleh dihasilkan daripada bahan kitar semula jadi seperti penutup botol air, penyedut minuman dan batang aiskrim,” katanya yang ditemui di Fakulti Kejurutera­an dan Alam Bina (FKAB), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), semalam.

Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Syed Sirajuddin di Jejawi, Perlis ini antara sebahagian daripada 30 pelajar daripada Pertubuhan Kebangsaan Anak Yatim Perlis yang berpeluang mengikuti lawatan tiga hari dua malam ke FKAB, UKM, Bangi.

Bagi Nur Syakirah Ayob, 15, dari SMK Tuanku Lailatul Shahrin, berasa teruja dan seronok mengutip pengalaman ketika berada di sana. jawapan kepada surat yang dihantar Bahagian Pengurusan Sekolah Harian KPM bertarikh 28 November lalu.

“Saya ingin menjelaska­n kami tidak pernah mengeluark­an arahan melarang warga asing tanpa negara untuk bersekolah menerusi sebarang pekeliling, apa yang dikeluarka­n kami adalah surat penjelasan seperti yang diminta KPM sendiri.

“Surat yang dihantar kepada Pengarah Bahagian Visa dan Permit JIM itu bertajuk jadual menentukan kanak-kanak yang dilahirkan dalam dan luar Malaysia pada dan selepas hari Malaysia sama ada memerlukan atau tidak memerlukan pasport atau dokumen perjalanan yang sah untuk belajar di sekolah kerajaan/bantuan kerajaan KPM.

“Dalam surat itu KPM meminta kami menjelaska­n tiga kategori iaitu kanak-kanak yang memerlukan dokumen; tidak memerlukan memiliki pasport atau dokumen perjalanan yang sah dan penjelasan lanjut ke atas kanak-kanak yang berstatus bukan warga negara tetapi sudah memohon taraf kewarganeg­araan,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Imigresen di sini, semalam.

 ??  ?? DR Abdul Wahab (tengah) bermesra bersama anak-anak Kompleks Penyayang Tun Dr Siti Hasmah pada Program Sekolah @ UKM di UKM, Bangi.
DR Abdul Wahab (tengah) bermesra bersama anak-anak Kompleks Penyayang Tun Dr Siti Hasmah pada Program Sekolah @ UKM di UKM, Bangi.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia