Harian Metro

PSG terus kekal aksi konsisten MESSI MEMUKAU

- AFP

Paris: Neymar dan Paris Saint-Germain meneruskan kempen mempertaha­nkan kejuaraan Ligue 1 Perancis selepas rehat musim sejuk tradisi selama tiga minggu di kelab tangga kelima Nantes, hujung minggu ini.

PSG menuju ke Loire selepas membelasah pencabar Ligue 1, Rennes 6-1 dalam Piala Perancis dan menang 2-0 pada pertengaha­n minggu ke atas Amiens untuk layak ke separuh akhir Piala Liga.

Neymar menemui sasaran

Lionel Messi menampilka­n persembaha­n hebat di depan pemain baharu Philippe Coutinho dalam dua kemenangan itu namun penjaring terbanyak liga Edinson Cavani tidak beraksi selepas kembali lewat daripada percutian Krismas dan Tahun Baru di Uruguay.

Pemain Argentina, Javier Pastore turut diketepika­n bagi aksi kelmarin selepas pulang lewat daripada percutiann­ya dan sudah diberi amaran oleh jurulatih Unai Emery.

Kapten PSG, Thiago Silva mempersoal­kan mengenai masa depan Pastore di kelab itu apabila berkata: “Saya ketika Barcelona membelasah Celta Vigo 5-0 awal pagi tadi untuk mara ke suku akhir Piala Raja Sepanyol 6-1 secara agregat.

Coutinho berada di tempat duduk Nou Camp buat kali pertama sejak perpindaha­n bernilai 160 juta euro (RM765 juta) dari Liverpool.

Pemain Brazil itu tidak perlu menunggu lama untuk melihat kehebatan pasukan itu di padang.

“Separuh masa pertama amat luar biasa,” kata jurulatih percaya Pastore memberitah­u kelab dia mahu berpindah tapi akhirnya mereka tidak mencapai persetujua­n.”

Pastore bagaimanap­un menafikan sekeras-kerasnya dia mahu berpindah dalam temu bual bersama Yahoo Sports dari Argentina hujung minggu lalu.

“Saya sukakan Paris dan sayang PSG,” kata Pastore, kehadirann­ya pada 2011 membuka pintu perpindaha­n ramai pemain berbakat mengikut jejak langkahnya ke kelab itu. “Percayalah saya Barca, Ernesto Valverde.

Terikat 1-1 selepas perlawanan pertama, juara bertahan tiga kali itu mendahului 4-0 pada babak pertama.

Messi menjaringk­an dua gol pembukaan pada minit ke-13 dan 15, kedua-duanya dilakukan dengan sentuhan kaki kiri hasil hantaran Jordi Alba.

Messi kemudian membalasny­a dengan mengumpan kepada Alba yang mengatasi tetap setia dengan kelab ini.”

Ketika pertembung­an besar Liga Juara-Juara menentang Real Madrid semakin menghampir­i bulan depan, pasukan Emery berkunjung ke Nantes dengan kelebihan sembilan mata di depan penyandang juara Ligue 1, AS Monaco dan Lyon.

Memandangk­an Nantes gagal mengatasi PSG dalam Ligue 1 sejak 2005, pelawat menyasarka­n untuk menokok tiga mata lagi daripada 50 yang dikumpul setakat ini. - AFP

 Tampil aksi bertenaga bantu pasukan belasah Celta 5-0

penjaga gol Sergio Alvarez di gawang Celta sebelum Luis Suarez menjadikan kedudukan 4-0 selepas 30 minit. Pemain kebangsaan Perancis, Ousmane Dembele membantu untuk gol kelima, tiga minit sebelum tamat apabila sepakan penjuru yang diambilnya ditanduk dari jarak dekat oleh Ivan Rakitic.

“Satu kenikmatan mempunyai Leo dalam pasukan anda, dia terbaik dalam sejarah. Kami sering membantu antara satu sama lain untuk menjaringk­an gol dan hari ini kami melakukann­ya dua kali,” kata Alba.

 ??  ?? ALBA MESSI pamer kehebatan
di hadapan Coutinho.
ALBA MESSI pamer kehebatan di hadapan Coutinho.
 ??  ??
 ??  ?? NEYMAR (dua kanan) meraikan jaringan bersama
rakan sepasukan.
NEYMAR (dua kanan) meraikan jaringan bersama rakan sepasukan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia